Membrii CCA, îndemnați să își dea demisia de onoare: „Au inventat motive pentru a permite manipulările și falsurile în campania electorală”

Anticoruptie.md
17/11/2016
sursa. api.md

Membri ai societății civile care activează în domeniul mass-media critică dur activitatea Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) în perioada campanieie electorale, acuzând instituția că a admis manipulările, defăimarea și dezinformarea cetățenilor prin intermediul mai multor posturi de televiziune. Reprezentanții Asociației Presei Independente și ai Centrului pentru Jurnalism Independent au cerut demisia membrilor CCA în cadrul unei conferințe de presă.

„Dacă analizăm comportamentul mass-media în toată campania electorală, putem afirma că, în afară de partizanat, multe instituţii media au operat cu manipulări, defăimări și dezinformări. Membrii CCA sunt și ei responsabili pentru că au admis acest comportament și nu au intervenit cu sancțiuni, preferând să joace un rol de observator și nu de instituție reglementatoare. Chiar dacă am îndemnat CCA să aibă un comportament proactiv în campania electorală şi să apere dreptul cetăţenilor la informaţie onestă, instituția nu a învățat lecția campaniilor electorale trecute, abordând același comportament pasiv. Considerăm că membrii CCA care se fac vinovaţi de această stare de lucruri trebuie să-şi prezinte demisia de onoare”, a declarat Nadine Gogu, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent.

„CCA s-a autoexclus de la monitorizarea activă a campaniei electorale, fapt care a stimulat manipularea informațională masivă prin intermediul mass-mediei. Este scandalos că unele posturi de televiziune cu acoperire națională, contrar legii, nu au organizat dezbateri electorale sau le-au difuzat în ore de minimă audiență, privând cetățenii de informaţie despre candidaţi. Aceste posturi parazitează pe nişte frecvenţe care sunt publice şi nu aparţin patronilor acestor televiziuni. Din păcate, în această campanie electorală, mulţi jurnalişti au preferat să servească interesului patronilor și nu al cetățenilor. Având la îndemână toate pârghiile legale pentru a diminua falsurile şi manipularea în audiovizual, CCA a inventat motive să nu facă acest lucru, protejându-i de fapt pe unii patroni de media. Asociațiile noastre cer demisia preşedintelui CCA și a membrilor care se fac vinovați de neaplicarea legislaţiei audiovizuale pentru garantarea dreptului la informaţie obiectivă”, a precizat Petru Macovei, directorul executiv al API.

Cele două asociații de media au prezentat ieri al șaptelea raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2016, care a cuprins perioada 6 – 11 noiembrie 2016. Au fost monitorizate 27 de instituții mass-media, inclusiv 12 posturi TV, 12 portaluri informaționale și trei ziare.

Raportul de monitorizare relevă că în această perioadă, la cele 12 posturi TV monitorizate, candidatul Igor Dodon a apărut de 158 ori în lumină pozitivă, ceea ce constituie 27% din numărul total de materiale relevante. La polul opus, candidata Maia Sandu a fost mai mult defavorizată, apărând în lumină negativă în 229 de materiale, 39% din numărul total de materiale relevante. La posturile monitorizate au fost difuzate mai puține știri despre desfăşurarea procesului electoral, astfel publicul nu a fost informat suficient. Unele posturi cu acoperire naţională nu au desfăşurat dezbateri cu participarea candidaţilor în orele de maximă audienţă seara, fapt care a viciat dreptul candidaţilor de a-şi prezenta viziunile/programele electorale şi a privat cetăţenii de dreptul de a se informa pentru a face o alegere conştientă.

În presa online, candidatul Igor Dodon a fost prezentat preponderent în context defavorizant (126 de cazuri la cele 12 portaluri online monitorizate). Candidata Maia Sandu a fost prezentată mai des în context pozitiv (116 ori), dar și în context care a defavorizat-o, însă de 2,3 ori mai rar (50 de cazuri). Portalurile monitorizate au avut zeci de ştiri documentate dintr-o singură sursă, iar de cele mai multe ori, acuzaţiile nu au fost echilibrate prin oferirea dreptului la replică celor vizaţi.

Președintele CCA, Dinu Ciocan, recunoaște că această campanie electorală a fost marcată de falsuri și manipulări mediatice, dar susține că instituția pe care o reprezintă a putut interveni doar atât cât îi permite legislația în vigoare.  „În această scurtă campanie electorală, CCA a acționat în concordanță cu prevederile Codului Audiovizualului și ale Codului Electoral. Am intervenit cât ne-a permis cadrul legal, cu sancțiuni prevăzute de lege. Noi de mult timp vorbim despre necesitatea adoptării unui nou Cod al Audiovizualului, cred că de această dată acest lucru a devenit și mai evident. Cu regret, constat că recomandările pe care le-am făcut noi nu au fost luate în calcul. Probabil miza a fost prea mare, iar sancțiunile pe care le puteam aplica nu sunt prea dure”, a declarat Dinu Ciocan pentru portalul Anticoruptie.md. 

Anticoruptie.md
17/11/2016




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii