Economic

Raportul confidențial al Comisiei ministrului Cebotari și concesionarea Aeroportului

Foto: Olga Bulat, Ziarul de Gardă
Autor: Marina Ciobanu
13/11/2015 6247

Președintele Comisiei privind evaluarea contractului de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău, ministrul Justiției, Vladimir Cebotari, a recunoscut că „Avia Invest” nu a îndeplinit unele prevederi stipulate în acord, dar susține că nu există motive de reziliere a contractului. Rezilierea a fost recomandată de Centrul Național Anticorupție, după semnalarea unor nereguli despre investițiile prevăzute, precum și după ce unele venituri ale aeroportului ar fi ajuns la clubul de fotbal al primarului de Orhei, Ilan Șor. Ex-premierul Valeriu Streleț susține că prima parte a Raportului indică temeiuri de anulare și că în actul de concesionare au fost admise mai multe „șmecherii”. Pentru stabilirea unor concluzii finale urmează a fi numită o nouă Comisie de anchetă, deja parlamentară.

Cebotari a declarat că grupul de lucru a stabilit că, până acum, au fost efectuate investiții de circa 46 milioane de euro, dar nu a precizat proveniența surselor de finanțare, menționând că acestea au fost „conforme”. S-a stabilit că dintre cele trei componente primare, doar parcarea a fost amenajată, concesionarul având restanțe la darea în exploatare a terminalelor pentru sosiri/plecări şi a pistei modernizate pentru decolarea şi aterizarea aeronavelor.

Un raport strict confidențial

Cebotari a refuzat să dea detalii din Raport, precizând că documentul e strict  confidențial, din cauza vulnerabilității Guvernului în raport cu concesionarul, precizând că decizia nu-i aparține personal, ci grupului de lucru și că doar prim-ministrul este în drept să ceară scoaterea documentului de sub titlul de confidențialitate. „Motivele confidențialității Raportului sunt generate de vulnerabilitățile statului, deoarece într-o situație litigioasă cu concesionarul, Guvernul pierde toate șansele de a mai corecta anumite situații. Așa ne dezarmăm total”, a mai menționat Vladimir Cebotari.

Potrivit ministrului Justiției, în contractul de concesionare este stipulat termenul de 36 de luni pentru îndeplinirea obligațiunilor. Cebotari a declarat că și contractul de concesionare, semnat în 2013, este confidențial din aceleași considerente. Mai mult, ministrul afirmă că grupul de lucru cu greu a obținut contractul în perioada de evaluare.

Potrivit lui Cebotari, rezilierea imediată a contractului de concesionare a Aeroportului ar atrage R. Moldova într-un litigiu internațional. Prin urmare, grupul de lucru a recomandat Guvernului, în cazul în care constată abateri, să insiste pe o perioadă de remediere şi doar după aceea să inițieze procedura de reziliere a contractului de concesionare.

Ministrul nu a dat numele persoanelor care au format Comisia, dar a declarat că persoanele au variat în funcție de cunoștințe. „Grupul nu s-a făcut nominal, grupul s-a făcut instituțional. Dar au fost de fiecare dată reprezentanți din funcții de conducere ale instituțiilor respective, însoțiți de specialiști profesioniști. Grupul de lucru, dacă e să luăm repartiția partinică, atunci mai mult de jumătate sunt membri ai PLDM și PL. Grupul a votat unanim, despre ce influențe putem vorbi. Nu m-a influențat nimeni, dar decizia nu-mi aparține mie, ci grupului de lucru”, a precizat Cebotari.

Comisia a fost formată din reprezentanți ai ministerelor Finanțelor, Transporturilor, Economiei, Serviciului Vamal, Inspecției de Stat în Construcții, Inspectoratului Fiscal, SIS, CNA şi a altor instituții de stat. Potrivit ministrului Justiției, sarcina Comisiei s-a limitat la verificarea temeiurilor de reziliere a contractului, reieșind din totalitatea prevederilor legale și contractuale.

Precizăm că, anterior, Vladimir Cebotari a făcut parte și din comisia de concurs pentru selectarea câștigătorului licitației de privatizare a Aeroportului Internațional Chișinău. Ministrul a infirmat faptul că ar fi fost influențat că către oligarhul Vladimir Plahotnic sau de PD. „Nici în 2013, nici acum, nu m-a influențat nimeni. M-am expus așa cum am considerat. Eu am fost cel care a trimis mai multe scrisori la Guvern în 2013, prin care atrăgeam atenția la modul în care are loc concursul. Eu am fost persoana care a acordat un punctaj foarte mic în procesul de licitație, comparativ cu colegii mei”.

„Marea șmecherie” admisă în contract

În același timp, ex-premierul Valeriu Streleț, cel care a dispus formarea Comisiei de evaluare, declară că termenul de trei ani, acordat concesionarului pentru remediere, constituie „marea șmecherie” admisă în contract, dar că există și altele. Streleț a precizat că una dintre ilegalități se referă și la condițiile concursului de privatizare a aeroportului, dar și la volumul capitalului social al investitorului.

Astfel, conform prevederilor contractuale, concesionarul trebuie să dețină minimum doi ani de experiență în prestarea serviciilor din domeniul aviației civile. SRL „Avia Invest” a fost înregistrată ca entitate juridică la 2 august 2013, iar la 30 august 2013 a fost desemnată câștigătoare a concursului. Mai mult, deși condițiile concursului stipulau un capital social minim de 30 mln. de euro, „Avia Invest” deținea 85,1 milioane de lei.

Potrivit liderului PLDM, Valeriu Streleț, în cazul în care societatea civilă ar cere transparență, 90% din Raport ar putea fi făcut public. Doar 10%, ce constituie „concluziile juridice privind vulnerabilitățile pentru R. Moldova, ar trebui, deocamdată, să rămână confidențiale”.

Streleț a declarat că la prima etapă a Raportului s-a identificat problema autorizațiilor de construcție: „Nu este clar dacă în general a fost emisă documentația de proiect și în acest sens, Inspecția de Stat în Construcții așa și nu a dat niciun fel de răspunsuri cât de cât clare”.

Referitor la acest aspect, Cebotari a precizat că Legislația cu privire la autorizația construcțiilor permite elaborarea și emiterea pe etape a proiectului de construcție. „La momentul când noi am examinat, nu exista un proiect unic și o autorizație unică, dar existau secvențe etapizate”.

Ex-premeirul a precizat că, după semnalarea lacunelor, a dispus ca Ministerul Economiei să trimită o notificare concesionarului prin care să-l anunțe despre neonorarea angajamentelor contractuale. „Cei de la Ministerul Economiei au executat deliberat și intenționat defectuos această indicație. Pentru că le-au expediat celor de la „Avia Invest” nu o notificare, făcută în conformitate cu prevederile Codului Civil, prevederile contractului, ci au trimis o simplă țidulă, la care au anexat indicația mea. După mine, este un truc, ca să le permită concesionarilor să invoce ulterior motivul că n-au fost notificați conform prevederilor legale. Sunt mai multe semne de întrebare în această istorie”.

Decizia de concesionare a aeroportului către investitori din Rusia a fost luată în ultima zi de mandat al Guvernului condus de Vladimir Filat, pe 30 mai 2013. Tranzacția a fost dur criticată de experţi, care vorbeau despre „înstrăinarea” unei companii sănătoase şi profitabile.

Ex-premierul Chiril Gaburici a insistat, în mai curent, pe necesitatea rezilierii contractului, pe motiv că o parte din banii scoşi de la Banca de Economii, Banca Socială şi Unibank ar fi ajuns pe contul firmei „Avia Invest”, care a concesionat Aeroportul şi în spatele căreia ar sta omul de afaceri, acum primar de Orhei, Ilan Shor.

Ulterior, Valeriu Streleţ a insistat asupra anulării contractului de concesionare, bazându-se pe un raport al CNA.

Foto: Olga Bulat, Ziarul de Gardă

 

Banii de la Aeroport, la Clubul de fotbal „Milsami”

Potrivit șefului CNA, Viorel Chetraru, decizia Guvernului din 30 mai 2013, privind concesionarea Aeroportului, a fost luată în lipsa avizelor de la mai multe ministere, printre care cel al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, al Afacerilor Interne, Serviciului de Securitate etc. Potrivit raportului CNA, revizorii Inspecției Financiare au stabilit că „Avia Invest” nu a făcut investiții în dezvoltarea Aeroportului, dar în schimb a cheltuit 430 de milioane de lei, obținuți din activitatea aeroportuară. Mai mult, SRL „Avia Invest” a avut mai multe tranzacții cu întreprinderi ale grupului Șor, care nu au nicio legătură cu serviciile aeroportuare, cum ar fi donarea a 9,3 milioane de lei pentru Clubul de fotbal „Milsami”, împrumuturi pentru „Dufremol”, „Aviaconsulting” etc. În raportul CNA se recomanda anularea taxei de 9 euro prercepută „ilegal” pentru modernizare de la fiecare pasager la plecare și inițierea procedurii de anulare a contractului de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău. Motivul invocat de CNA este că acest contract a fost semnat între Agenția Proprietăți Publice și SRL Avia Invest” și nu cu SA „Aeroportul din Habarovsk” și SA „Kolomensky Zavod”, care au fost desemnate câștigătoare ale licitației.

Solicitatat de noi, purtătorul de cuvânt al CNA, Angela Starinschi, a declarat că instituția investighează într-un dosar penal legalitatea concesionării aeroportului: „CNA a prezentat anterior un Raport Guvernului Streleț. Acum avem un dosar penal, în care investigăm legalitatea concesionării aeroportului și care nu are nimic în comun cu Raportul Guvernului. Se fac o mulțime de acțiuni pentru a stabili corectitudinea condițiilor concesionării și dacă nu au existat decizii forțate. Sunt solicitate informații din străinătate privind veridicitatea unor tranzacții. Când vor considera oportun, procurorii vor prezenta detalii și concluzii”.

Directorul Institutului Economie de Piață, Roman Chirca, face parte din tabăra experților care consideră că decizia de concesionare a aeroportului este în detrimentul intereselor statului și insistă asupra rezilierii contractului. Cât privește concluziile grupului de lucru care a analizat modul în care a fost concesionat aeroportul, expertul spune că acestea s-ar baza, mai degrabă, pe raționamente politice decât economice.

Analistul economic, Gheorghe Costandache susține că, atât raportul, cât și contractul de concesionare trebuiau făcute publice. El crede că au fost încălcate toate normele actului de privatizare, precum și locurile de proiectare. Expertul susține că se încearcă mușamalizarea unor fapte, deoarece contractul de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău, semnat în baza unei Hotărâri de Guvern, nu prevede termini suplimentari de realizare a obligațiunilor.

Expertul mai spune că contractul inițial a fost semnat cu o firmă fantomă: „Expertizele care au fost făcute de experți ai societății civile ne-au demonstrat că aeroportul din Habarovsk nu a cunoscut nimic despre acest concurs. Condițiile în care s-a desfășurat concursul încalcă orice normă legală, inclusiv Legea privind achizițiile publice. Concursul a fost organizat din start pentru un anumit candidat”.

Potrivit ministrului Justiției, însă, „condițiile de licitație stabileau că această firmă trebuie să acționeze prin intermediul unei întreprinderi înregistrate aici, astfel încât  R. Moldova să poată controla riscurile”.

Amintim că, în septembrie 2013, Compania „Avia Invest” a primit în concesiune Aeroportul Internaţional Chişinău pentru 49 de ani, întreprinderea angajându-se să modernizeze aeroportul şi să facă investiţii de 244,2 milioane de euro.

Ex-premierul Valeriu Streleț a anunțat că, la 10 noiembrie 2015, fracțiunea parlamentară a PLDM a înregistrat inițiativa privind formarea unei Comisii parlamentare de anchetă care examina ambele părți ale Raportului, invitând toate persoanele vizate pentru formularea unor concluzii, iar ulterior să adopte o hotărâre de Parlament pe marginea acestei situații”.

Investigaţia este realizată în cadrul Proiectului „Shining a Light on Corruption in Moldova” desfăşurat de Centrul de Investigaţii Jurnalistice şi Freedom House, cu sprijinul financiar al Ministerului de Externe al Regatului Norvegiei. 

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii