Integritate

Apusul imperiului media al lui Vlad Plahotniuc

Colaj: CIJM
Autor: Viorica Mija
09/08/2023 13148

Prime Broadcasting Group SRL  își declară insolvabilitatea. Firma, o componentă importantă din colosul media GMG,  în spatele căruia stă Vlad Plahotniuc, invocă incapacitatea de a-și onora angajamentele față de creditori. În același timp, partea leului, circa 12 milioane de lei, este pretinsă de companii administrate de oameni din anturajul lui Vlad Plahotniuc și vor ajunge într-un final tot în buzunarul oligarhului judecat în Republica Moldova pentru escrocherie în dosarul Frauda bancară. Aceste companii își au sediul pe strada Ghioceilor, 1, acolo unde imperiul mediatic al lui Plahotniuc, cândva înfloritor și foarte sonor pe banda audiovizuală, este împărțit pe bucățele în „interiorul familiei”. Nu se știe însă dacă această „autodistrugere” este o decizie de a renunța totalmente la activități  sau mai degrabă o tentatitivă de a scăpa de oamenii și schemele din trecut.

 

General Media Group (GMG)  este, de departe, cel mai ambițios și costisitor proiect media din Republica Moldova. Unul cu care s-a mândrit fără să ascundă acest lucru fostul lider democrat, Vlad Plahotniuc, și care i-a adus cel puțin un profit... de imagine. Odată cu plecarea politicianului oligarh din țară și în lipsa surselor financiare pe care le pompa pentru a-și sigura o tribună de propagandă cât mai extinsă, în clădirea somptuoasă, construită de la zero, s-a așternut liniștea. Nici „tatăl proiectului media” nu mai are nevoie de holdingul în care cândva își punea mari speranțe, atâta timp cât duce o viață ascunsă de ochii publici. Compania sa, Finpar Invest SRL, a dat în judecată GMG pentru datorii, iar celelate firme, care făceau parte din scenografia generală, încep să cadă ca piesele de domino, una după alta.

În data de 28 iulie curent, o cerere introductivă privind intentarea procesului de insolvabilitate a fost depusă de administrtorul „PRIME BROADCASTING GROUP” S.R.L, Petru Jelihovschi. Acesta a invocat datorii față de creditori în cuantum de 11 908 945, 12 lei, iar așa cum întreprinderea „nu are în proprietate bunuri materiale care ar putea fi grevate sau din contul cărora ar putea fi stinse creanţele creditoare”, unica soluție pe care o întrevede ar fi „constatarea insolvabilității, cu dispunerea inițierii procedurii simplificate a falimentului”.

Pentru a-și argumenta poziția, compania nu a pomenit despre faptul că plecarea lui Vlad Plahotniuc ar fi provocat dificultățile, ci s-a plâns că pandemia de coronavirus și războiul din Ucraina au afectat interesul pentru serviciile prestate. Administratorul se mai plânge pe concurența neloială, dar și pe faptul că beneficiarii de altădată  nu mai sunt atât de darnici și au redus drastic sumele bugetelor de publicitate. Totodată, starea de insolvabilitate ar fi provocată și de „imposibilitatea de a face față prevederilor Codului Serviciilor media audiovizuale, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2020 și care  impune radiodifuzorilor producerea unui anumit volum de programe autohtone, în limba română, dar şi obligă pe toţi să difuzeze serialele şi filmele în limba română, cu dublare sau subtitrare”.

Cererea introductivă înaintată de „PRIME BROADCASTING GROUP” S.R.L. a fost repartizată în mod automat-aleatoriu, prin intermediul Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD), judecătorului Radu Țurcanu, specializat în procese de insolvabilitate. Magistratul a conchis că cererea urmează să fie restituită, pentru că nu este una completă, iar în actele de verificare reciprocă între debitor și creditori au fost depistate erori.

„Au fost depistate următoarele lacune ale cererii introductive: copiile înscrisurilor anexate cererii introductive nu au fost autentificate în mod impropriu. Astfel, pe actele anexate cererii introductive nu s-a reținut numele, prenumele, funcția semnatarului; actele de verificare reciprocă între debitori și potențialii creditori, anexate la cererea introductivă nu sunt semnate, este aplicată doar ștampila creditorului; conform prevederilor art. 16 alin. (1) lit. d), debitorul urma să indice suma datoriilor la bugetul public naţional, fapt neglijat de către deponentul cererii; debitorul nu a specificat și nu a anexat valoarea creanțelor creditorilor, mărimea dobânzilor şi penalităților aferente, or potrivit actelor de verificare reciprocă între debitor și fiecare creditor figurează o sumă, iar în lista creditorilor prezentată, este indicată altă sumă. Astfel, nu este clar în baza la ce a fost calculată datoria față de potențialii creditori; unele înscrisuri (actul de verificare, facturi fiscale, etc.) nu sunt traduse în limba de procedură, fapt ce contravine prevederilor art. 24 al CPC”, se arată în încheierea judecătorului, care a conchis că restituirea cererii de chemare în judecată nu exclude posibilitatea adresării repetate în judecată a aceluiași reclamant, cu aceeași acțiune, împotriva aceluiași pârât, cu același obiect și aceleași temeiuri dacă reclamantul a lichidat încălcările.

Scenariul insolvabilității, de trei ori returnat

L-am sunat pe Petru Jelihovschi, care administrează inclusiv Publika TV și Prime TV, televiziunile pe care le deține personal Vlad Plahotniuc, dar și General Media Group, compania-mamă a imperiului media amplasat pe teritoriul Moldexpo. Am vrut să aflăm dacă a reușit să depună o altă cerere introductivă, dacă Vlad Plahotniuc știe despre acțiunile pe care le întreprinde, cum și în ce context au comunicat. Acesta a răspuns la telefon și s-a arătat deschis să răspundă la întrebările Centrului de Investigații Jurnalistice (CIJM), doar că a declarat că a fost prins în mijlocul unei ședințe și că va reveni mai târziu cu un apel. Deoarece nu am fost telefonați, am revenit de mai multe ori, dar nu ne-a mai răspuns. Până la publicarea anchetei, nu am reușit să obținem informații suplimentare din partea administratorului. 

De pe portalul oficial al instanțelor de judecată aflăm însă că cererea depusă în data de 28 iulie curent de Petru Jelihovschi privind declararea insolvabilității „PRIME BROADCASTING GROUP” S.R.L, este a treia la număr. Două cereri similare au fost depuse în data de 31 mai și 3 iulie, ambele fiind restituite.

Vlad Plahotniuc, dator lui... Vlad Plahotniuc

Dacă studiem cu atenție cererea introductivă, vedem că printre principalii creditori ai „PRIME BROADCASTING GROUP” S.R.L. se regăsesc: „CASA MEDIA CORP” S.R.L. – cu creanțe de peste 8 milioane lei,  TV MR MLD” S.R.L. – cu peste 2 milioane de lei, „GMG PRODUCTION” S.R.L.  – cu peste 1 milion de lei, „Angel-S Corporation” S.R.L. - cu 496 mii lei și  „REAL RADIO” S.R.L. - cu peste 83 mii de lei.  Toate aceste companii au avut sau au în board persoane din anturajul lui Vlad Plahotniuc, care la anumite etape au fost intermediari în „afacerea media” a oligarhului. Majoritatea dintre companiile creditoare au contracte de locațiune în sediul GMG, din strada Ghioceilor, 1, încheiate cu compania Finpar Invest SRL, care îi aparține.

Cele mai mari „pretenții financiare”, de 8 003 124, 96 lei, le are „CASA MEDIA CORP” S.R.L., care aparține OTIV Prime Media BV. Ultima are în calitate de acţionari firmele El-Dia Corporation N.V. (Antilele Olandeze) şi OTIV Prime Holding B.V. (Olanda). În 2011, Anticoruptie.md a deconspirat că El-Dia se afla pe aceeaşi adresă cu OTIV Prime Media BV (Bloemgracht 45, Amsterdam, Noord-Holland 1016 KD) şi avea acelaşi număr de telefon.

Acest detaliu arată legătura strânsă între aceste două companii.  OTIV Prime Media BV a fost fondată în 2010 de OTIV Prime Holding BV, offshor-ul înregistrat în Olanda, reprezentant oficial al căruia a fost vicepreședintele Partidului Democrat, Andrian Candu, finul de cununie al lui Vlad Plahotniuc. În Republica Moldova, OTIV Prime Media BV a fondat General Media Group, la care au trecut în 2014 cele 7 posturi tv și radio afiliate democraților și nemijlocit liderului lor - Publika TV, Prime TV, Canal 2 şi Canal 3, Publika FM, Muz FM şi Maestro FM. 

Odată cu intrarea în vigoare, în 2015, a modificărilor Codului Audiovizualului prin care radiodifuzorii privaţi au fost obligaţi să declare cine sunt adevăraţii proprietari ai posturilor, Vladimir Plahotniuc a fost nevoit să iasă din umbră și să-și asume rolul de proprietar al Publika TV și Prime TV, cu o cotă de participare de 100%.

OTIV Prime Media Ltd. deține în Republica Moldova și compania Angel-S SRL. Administrator al companiei figurează Ecaterina Lozovanu, tot ea asociat unic la Angel-S Corporation SRL. Ultima își are sediul pe strada Ghioceilor, 1, adresa holdingului media al lui Plahotniuc, iar pe lista creanțelor figurează cu 496 mii lei.

Printre entitățile juridice menționate de administratorul Petru Jelihovschi în instanță este și „GMG PRODUCTION” S.R.L., societate cu capital străin, fondată de Blue Sound Investments Limited și administrată până în aprilie curent de Sergiu Latîș. Compania are aceeași adresă juridică - strada Ghioceilor, 1.

Real Radio, căruia  „PRIME BROADCASTING GROUP” S.R.L. îi datorează peste 83 de mii de lei, este, din 2017, sub administrarea Victoriei Rusu. Aceasta a preluat firma de la Dorin Pavelescu, care administreză compania cu cel mai greu cuvânt de spus în procesul de insolvabilitate - „CASA MEDIA CORP” S.R.L., care este administrată de același Pavelescu. În noiembrie 2010, în calitate de reprezentant al Media Resources LLC (SUA) , acesta a încheiat un contract de vânzare-cumpărare pentru Media Production SRL cu OTIV Prime Media BV (Olanda), reprezentată prin procură de Andrian Candu, mâna dreaptă a lui Vlad Plahotniuc.

Aceste detalii ne determină să concluzionăm că „împărțeala” în cadrul proceselor de insolvabilitate se realizează între firme care aparțin de drept sau sunt controlate de Vlad Plahotniuc, iar circulația banilor are loc în același buzunar.

 

 

Creanțe de peste 2 milione de lei sunt declarate și în privința întreprinderii cu capital străin TV MR MLD S.R.L., administrată de Liuba Lozovanu-Balan, care are ca activitate măsurarea audienței mass-media.

În Raportul anual de activitate pentru anul 2022, depus la Consiliului Audiovizualului (CA) în data de 7 aprilie curent, PRIME TV, cu un capital social de peste 96 de milioane de lei, a declarat  o balanță negativă în conturi de peste 8 milioane de lei. În Raportul pentru anul 2021, publicat  tot la rubrica Transparența proprietății și finanțării serviciilor media pe pagina oficială  a CA, capitalul social declarat era de 42 de milioane de lei, fiind înregistrat și un profit de peste 4 miioane de lei.

Petru Jelihovschi, care este persoana de încredere a lui Vlad Plahotniuc la Prime TV și Publika TV, a declarat pentru ambele televiziuni  unul și același număr de angajați - 72, însă cheltuielile în cazul Prime TV sunt de aproape 10 ori mai mari.

Cronologia unui declin

Declinul imperiului media a început în august 2022, la puțin peste trei ani de la plecarea fostului lider democrat din Republica Moldova. Un document exclusiv obținut de Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova (CIJM) demonstrează că fostul lider al Partidului Democrat din Moldova (PDM) și-a pregătit din timp ieșirea din scena politică moldovenească și exit-ul, împreună cu toată familia sa, în Occident.   În decembrie 2022, firma lui Vlad Plahotniuc, Finpar Invest SRL, a solicitat în instanță ca GMG Production să fie declarată insolventă, după ce aceasta nu a mai plătit pentru chiria încăperilor pe care le folosea în regim de locațiune. Nu se știe dacă soluția de a desființa în acest fel una dintre companiile-cheie ale holdingului a fost sau nu discutată cu Plahotniuc, cert este faptul că din acest moment au început să apară probleme la toate componentele din „lanțul media”.

Finpar Invest SRL a pus pe masa judecătorilor calculele care arătau o datorie în sumă de peste 24 milioane de lei, dar și informații despre conturile goale ale GMG Production. La acea vreme, firma avea puțin peste 2000 de lei pe un cont și aproape 150 de euro pe altul, iar conform informației prezentată de Serviciul Fiscal de Stat, GMG Production avea datorii față de bugetul public național în sumă de 1 197 265 de lei. În total, datoriile curente depășeau suma de 101 milioane de lei, raportat la active de peste 138 milioane de lei. 

În perioada 2019-2021 însă, activele „GMG Production” S.R.L. au scăzut constant cu sume impunătoare, astfel că în 2022 acestea au ajuns la aproximativ 42 milioane de lei, iar datoriile curente s-au majorat, ajungând la aproape 141 milioane de lei. În cererea Finpar se mai menționa că firma are bunuri imobile reprezentate de 18 unităţi de transport.

Judecătorul Vitalie Stratan a admis cererea, a ridicat dreptul lui Sergiu Latiș de a administra GMG Production. De asemenea, magistratul l-a desemnat în calitate de administrator al insolvabilității întreprinderii pe Gîndea Anatolie.

Puțin mai devreme, și anume în luna septembrie 2022, Telestar Media SRL, compania care deține posturile de televiziune Canal 2 și Canal 3 și-a declarat insolvabilitatea. Firma a depus de sine stătător cerere introductivă, invocând datoriile pe care nu le mai poate acoperi. Suma datoriilor față de creditori se ridicau la 35 665 383 lei, conform situației financiare prezentate în instanță, în timp ce capitalul social era de 100 de mii de lei.

Instanța a admis acțiunea și a numit un administrator al procedurii de insolvabilitate care are sarcina să întocmească lista tuturor persoanelor și companiilor față de care Telestar Media are datorii și să dispună graficul și modalitatea de stingere a acestora.

Conform Registrului furnizorilor de servicii media de televiziune, publicat de Consiliul Audiovizualului (CA) în data de 20 iunie, toate televiziunile din fostul imperiu al lui Vlad Plahotniuc sunt active. Mai mult, în dreptul Publika TV și PRIME TV, în calitate de proprietar figurează fostul lider democrat.

Celelalte televiziuni, unele dintre care deja au inițiat procedura de insolvabilitate, indică aceeași adresă - Ghioceilor, 1. 


Din informațiile publicate de CA mai reiese că opt furnizori de servicii media au câte 2 licențe de emisie: - „General Media Group Corp” SRL - „Publika TV” şi “Prime”; Instituţia Publică Compania „Teleradio-Moldova”– „TV Moldova-1” şi „Moldova-2”; „Telestar Media” SRL – „Canal 3” și „Canal 2”;  „REAL RADIO” SRL – „MEGA TV” și „FAMILIA”; „TELESISTEM TV” SRL – „Primul în Moldova” și „Accent TV”;  PP „Exclusiv Media” SRL – „NTV Moldova” și „Exclusiv TV”; „SFC MEDIA” SRL – „GN TV” și „LEGAL TV”;  „BINAMEX-M” SRL – ,, NEXT TV” și ,,PREMIERA TV”.

 

Investigația a fost realizată  în cadrul proiectului „Jurnalismul de investigație de calitate în interesul cetățeanului”, desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice cu sprijinul Fundației Soros Moldova. Punctul de vedere al autorului  nu coincide neapărat cu opinia Fundației. Autorul este responsabil pentru corectitudinea celor expuse.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii