Licitație de 500 de mii de lei pentru organizarea Vernisajului Vinului: competiție slabă și agenți economici cu abonament la banii publici

Tatiana Gherța
16/11/2023
facebook.com/vernisajulvinului

Oficiul Național al Viei si Vinului (ONVV) a anunțat achizitionarea serviciilor de organizare și desfășurare a celei de-a XX-a ediție a Vernisajului Vinului. Valoare estimată a achiziției este de 500 000 lei. Conform caietului de sarcini, evenimentul ar urma să aibă loc pe 14 decembrie curent. Contactat de anticoruptie.md, directorului ONVV, Ștefan Iamandi, care a preluat de curând funcția, a precizat că este ultimul eveniment major în domeniul vitivinicol planificat pentru acest an, în baza planului de acțiuni aprobat de către Consiliul de coordonare a ONVV.  Evenimentul are drept scop promovarea producătorilor autohtoni și familiarizarea consumatorilor cu noile vinuri apărute pe piața locală. 

Conform caietului de sarcini, operatorul economic va fi responsabil de implementarea a 12 acțiuni: închirierea locației; servicii de decorare și amenajare a locației; asigurarea cu echipamentul tehnic; închirierea mobilierului și accesoriilor necesare pentru eveniment; servicii de catering; elaborarea scenariului; asigurarea programului artistic; deservirea evenimentului; servicii foto/video; servicii de design; servicii de tipar și producerea premiilor și prezentarea raportului final. 

La licitația precedentă, pentru organizarea ediției care a avut loc în luna mai, curent, la Palatul Republicii, s-a înscris un singur participant, care a și câștigat. Este vorba de compania S.R.L. Anodilia. 50% din activele companiei sunt deținute de Otilia Drăguțanu, soția ex-guvernatorului Băncii Naționale, Dorin Drăguțanu, alte 50% sunt deținute de sora ei. Firma a fost înființată în 2002, iar de atunci a câștigat mai multe contracte cu instituții de stat. 

Conform informațiilor publice, din 2014 până în prezent, S.R.L. Anodilia a căștigat șapte contracte de achiziție doar cu Oficiul Național al Viei și Vinului, dintre care în patru situații a fost unicul ofertant. Suma totală a contractelor câștigate este de aproape 5 milioane de lei. 

De exemplu, pentru achiziția serviciilor de organizare şi logistica evenimentului Vernisajul Vinului din 2019 au înaintat ofertele patru participanți: SRL Anodilia, ”Business TV Media”, IM Tatra-Bis SRL, S.C. "Media Show Grup" SRL. Câștigătoare a licitațiee a fost declarată compania Anodilia, care a propus cel mai mic preț. 

Surse din cadrul ONVV au recunoscut pentru anticoruptie.md că SRL Anodilia căștigă foarte des contractele de achiziție din motiv că de cele mai multe ori doar această companie depune oferta. De asemenea, agentul economic dispune de capacităține necesare să gestioneze proiecte mari și să îndeplinească condițiile impuse.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Potrivit site-urilor de specialitate pe parcursul anului trecut, compania a înregistrat un profit de de 5 milioane de lei. Pe lângă achizițiile câștigate cu ONVV, compania are în portofoliu și contracte încheiate cu Agenția de Investiții. Acestea sunt legate de servicii de comunicare instituțională, PR, servicii de publicitate și promovare online. 

În 2018, ediția a 15-a a Vernisajului Vinului a fost organizat de S.C. "Media Show Grup" SRL care a fost și unicul ofertant pentru această achiziție. Suma totală propusă pentru servicii fiind de 748.272 lei. Compania se poziționează a fi principalul concurent al SRL Anodilia. 

Compania este specializată pe „organizarea evenimentelor de orice tip și orice amploare – de la idee, până la regie complexă, structurare detaliată, asigurare tehnică, decor și logistică, produse media și PR, toate încununate de o desfășurare armonioasă și profesionistă”. 

"Media Show Grup" SRL și-a asumat în acest an și organizarea Zilei Naționale a Vinului. La această procedură de achiziție i-a suflat în ceafă SRL Anodilia. "Media Show Grup" SRL a venit cu o ofertă de 2 727 772 lei, iar SRL Anodilia - 2 758 730 lei. Întâietate a avut-o ofertantul cu cel mai mic preț. 

 

La ediția din luna decembrie curent, pe lângă producătorii de vinuri, la Vernisajul Vinului se vor regăsi și producătorii de divinuri. Directorul ONVV menționează că, deocamdată, nu a fost stabilită lista participanților. Producătorii au la dispoziție un regulament de participare aprobat de Consiliul de coordonare.

„Cele mai importante criterii sunt ca producătorii care-și doresc să participe la Vernisajul Vinului să fie înregistrat în Registrul vitivinicol, să fie producător înregistrat cu dreptul de a produce vin, iar un al doilea criteriu este legat de cotizațiile în Fondul Viei și Vinului, gestionat de ONVV. Condiția este ca producătorul să nu aibă datorii”, a precizat Ștefan Iamandi. 

Vernisajul Vinului își propune să stimuleze consumul responsabil al vinurilor îmbuteliate pe piața internă, creșterea culturii de consum a vinului de calitate, precum și crearea unei platforme de comunicare între vinificatori și consumatori, unde se lansează noi produse și trenduri de consum.

„La Ziua Vinului este un volum foarte mare de persoane, dar la Vernisajul Vinului este o abordare mai personală. Producătorul poate să comunice direct cu consumatorii care participă la eveniment. La a XX-a ediție deja avem consumatori tradiționali care ne sună și se interesează când va fi organizat evenimentul, deja și-au creat o cultură de consum. Dacă anterior se orientau doar după vinul roșu sau alb, acum deja se orientează după anul recoltei, denumirea producătorului, după soi, au cunoștințe mai avansate. Acesta și este scopul evenimentului de a îmbogăți cultura consumului”, a conchis directorul ONVV. 

Evenimentul a fost organizat pentru prima dată în 2011 și are loc în mod tradițional de două ori pe an, în ediții de primăvară și de iarnă. La ediția din această primăvară și-au prezentat licorile 66 de producători autohtoni. Vernisajul Vinului este un eveniment dedicat promovării culturii vinului și a consumului vinurilor de calitate și se desfășoară sub egida brandului de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie”.  

Tatiana Gherța
16/11/2023




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii