Incident aeronautic, anunțat de un controlor de trafic al Moldatsa. Reacția autorităților

Anticoruptie.md
24/08/2019

Un avion al companiei Air Moldova cu 140 de pasageri la bord ar fi fost la un pas de a se ciocni în aer cu un alt avion de dimensiuni mai mici. Incidentul ar fi avut loc acum două luni și a fost făcut public de Eugen Sajin, controlor de trafic aerian din cadrul Moldatsa. Acesta menționează că nu s-ar fi făcut o investigație adecvată a incidentului care ar fi putut avea consecințe dezastruoase.

„Au trecut 60 de zile de la un grav incident aeronautic în spațiul R. Moldova cu urmări greu de imaginat. MoldATSA tace, Autoritatea Aeronautică Civilă tot, pe toți îi aranjează, aviația e safe! Dle Octavian Nicolaescu (director AAC, n.r.) știți că ați încredințat investigația unei companii în care angajații se tem să raporteze evenimentele aeronautice? Dle Iulian Scorpan (director Air Moldova, n.r.), vă aranjează faptul că aeronava Airbus A320 EK32002 (140 pasageri, dintre care 6 copii la bord) a fost în risc de coliziune în aer? După incident ce credeți, care a fost concluzia? Au fost revizuite procedurile? A fost îmbunătățit echipamentul? A fost suplinit personalul? S-au creat mecanisme de protecție? -NU! Administratorul MoldATSA, Veaceslav Frunze sancționează controlorii de trafic aerian. De ce de făcut o investigație normală când poți da vina pe controlori. Pentru că în viziunea lui Veaceslav Frunze și a managerilor săi de top aduși de el, alte probleme la MoldATSA nu mai sunt, totul zboară strună! Revin cu detalii”, a scris Eugen Sajin, controlor de trafic în cadrul MoldATSA, pe pagina sa de Facebook.

Autoritatea Aeronautică Civilă, într-o reacție oficială, susține că a solicitat examinarea incidentului de către MoldATSA. „Ministerul Economiei și Infrastructurii este instituția responsabilă pentru examinarea incidentelor aeronautice. Pe acest caz, prin intermediul sistemului de raportare voluntară, instituit pe siteul AAC, am fost informați despre acest incident în luna iunie. AAC a solicitat examinarea acestuia de către MoldATSA cu solicitarea de a ne informa despre cauzele produse. În cadrul inspecțiilor AAC se vor verifica inclusiv și realizarea măsurilor corective propuse”, precizează AAC.

O sursă din cadrul MoldATSA care a cerut să-i fie păstrat anonimatul a declarat pentru TV8, că în tură trebuiau să activeze 15 controlori de navigație aeriană/dispeceri, erau însă doar nouă. „Respectiv dispecerul responsabil de acest avion, după lucru continuu de mai mult de 6 ore, fiind extrem de obosit, a părăsit locul de muncă și a uitat să verifice care e situația pe traiectoria decolării avionului „A 320”. În acel moment, de pe aerodromul Vadul lui Vodă a decolat un „An 2” cu parașutiști. Ulterior „A 320” a trecut pe sub „An 2”, la distanța de circa 10-15 metri, astfel traiectoriile acestor avioane s-au intersectat. Avioanele nu s-au ciocnit doar datorită faptului că avionul de mici dimensiuni are viteza redusă și are nevoie de circa 30 de minute ca să ridice altitudinea de 1 000 de metri”, a povestit sursa TV8.

Potrivit acesteia, investigația încă nu s-a finalizat. „Totul este ținut în secret. Directorul MoldATSA, Veaceslav Frunze, care este cumătrul lui Vladimir Cebotari, până în prezent este în funcție. La fel și Octavian Nicolaescu, directorul Autorității Aeronautice Civile, care a fost lobat în această funcție de Petru Jardan, fostul director al Aeroportului Chișinău și deputat al Partidului Șor. Dispecerii vor să facă scandal, să ceară concedierea conducerii, suplinirea cadrelor și instruirea lor corespunzătoare, dar cer și o investigație corectă. Despre incident a fost anunțat și Ministrul Economiei și Infrastructurii”, a mai spus sursa TV8.

Anticoruptie.md
24/08/2019

Comentarii