Fostul căpitan al navei Rhosus, despre explozia din Beirut: „Ei înșiși sunt vinovați, nu trebuia să ne aresteze nava”

Ilie Gulca
06/08/2020
Foto: sibreal.org

Boris Prokoșev, fostul căpitan al navei Rhosus, aflată sub pavilion moldovenesc, susține că vasul a fost arestat în portul din Beirut din cauza datoriilor la taxele portuare. Proprietarul navei, potrivit căpitanului, a luat pentru transportarea celor 2.750 de silitră din Georgia în Mozambic un milion de dolari și nu a plătit niciun ban echipajului. Nava s-a scufundat, acum doi-trei ani, din cauza unei găuri.

„O parte din echipaj a putut să iasă din Liban, iar pe mine, pe mecanicul superior, pe al treilea mecanic și pe șeful de echipaj au refuzat să ne dea voie. 11 luni am fost obligați să stăm acolo! Nu ne-a dat proprietarul niciun ban, nu ne-a cumpărat nici măcar produse. Putem să spunem că ne-a condamnat la foame. Ne hrănea portul”, relatează Prokoșev într-un interviu pentru Sibir Realii. Proprietarul navei era un om de afaceri din Habarovsk, Rusia, Igor Greciușkin, stabilit în Cipru.

Căpitanul mai a declarat că, în perioada în care se afla echipajul său în Beirut, îi scria lui Putin în fiecare zi. „Îi scriam că situația noastră e mai proastă decât a deținuților. Un condamnat știe când va ieși din închisoare, iar noi nu știam! Nu știam dacă vom ieși vreodată! Consulatul Federației Ruse a ironizat, spunându-mi: «Ce, vrei ca Putin să trimită forțele speciale ca să te scoată de aici?» Puteau să contracteze serviciile unui avocat, dar nu au făcut nimic.” 

Cele 2.750 de silitră, relatează căpitanul, au fost depozitate într-un depozit, sub responsabilitatea Ministerului Transportului. 

În ce privește explozia silitrei, Boris Prokoșev a declarat că înseși autoritățile libaneze „sunt vinovate”. „Nu trebuiau să aresteze nava, trebuiau să scape de ea! Când le-am cerut voie să plecăm, trebuia să ne spună: «Plecați, odată, nu mai trebuie nimic!». Și, a doua, această silitră, puteau să o scoată și să folosească pentru câmpuri. Dacă nu întreabă nimeni de încărcătură, este a nimănui!”

Potrivit autorităților moldovenești, armatorul a obținut licența din partea autorităților moldovenești la 23 februarie 2012 și a fost radiat din Registrul de Stat al Navelor al R. Moldova în 2014 din cauza expirării documentelor de înregistrare.

Bilanțul victimelor exploziei din Beirut, potrivit autoritățile libaneze, este de 135 de morți și aproximativ 5000 de răniți, iar alte zeci sunt încă dați dispăruți.

Ilie Gulca
06/08/2020

Comentarii