Explozia din Beirut // Cât costă să înregistrezi o navă în Republica Moldova // Experiment CIJM

Ilie Gulca
06/08/2020
Foto: maritimebulletin.net

Agenția Navală a R. Moldova a oferit date diferite despre nava Rhosus contractată să transporte silitre care a explodat marți în Portul Beirut. Potrivit autorităților moldovenești, vasul se afla în proprietatea unei companii din Panama și a fost închiriat de o firmă din Insulele Marshall. Armatorul a obținut licența din partea autorităților moldovenești, potrivit unui comunicat al Agenției, la 23 februarie 2012 și a fost radiat din Registrul de Stat al Navelor al R. Moldova în 2014 din cauza expirării documentelor de înregistrare.

Nava Rhosus a fost antrenată în voiaj între portul Batumi (Georgia) spre Mozambic. În timpul voiajului, la 21 noiembrie 2013, precizează Agenția Navală, echipajul a depistat o defecțiune tehnică și a fost obligat să intre în portul Beirut (Liban) pentru a o remedia. „Din cauza că armatorul avea probleme financiare, au apărut revendicări comerciale care au adus la reținerea navei și mărfii în portul Beirut. Nava nu a fost reținută din cauza deficiențelor tehnice, ci din motivul datoriilor armatorului”, menționează sursa citată  

Conform rapoartelor de inspecție ale Memorandumului de înțelegere privind controlul statului port la Marea Mediterană, explică Agenția, al cărui stat membru este Libanul, nava Rhosus a fost inspectată, pentru ultima dată, la 8 iunie 2013 în portul Saida, fără a fi reținută. „În noiembrie 2013, nu au fost înregistrate informații privind reținerea navei în portul Beirut”, adaugă Agenția.

Conform uzanțelor din domeniul transportului maritim comercial, susține sursa citată, autoritățile portuare pot reține nava sau marfa din cauza unor revendicări comerciale. Reținerea a fost aplicată atât navei, cât și încărcăturii care a fost stocată într-un depozit portuar din portul Beirut.

„Drept consecință, proprietarul a abandonat nava și echipajul. Marfa transportată a fost depozitată de autoritățile din Liban în depozitele portuare, și nu erau la bordul navei Rhosus.”

Potrivit RBC, proprietarul navei era un om de afaceri din Rusia, Habarovsk, Igor Greciușkin, stabilit în Cipru. Juriștii creditorilor au obținut trei ordine de arest al navei Rhosus, înregistrată sub pavilion moldovenesc, susține aceeași sursă.

Potrivit unei investigații jurnalistice realizată de Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova (CIJM), în 2016, licența moldovenească, cel puțin, în 2012–2015, se oferea tuturor armatorilor care, contra unei sume modice, voiau să scape de navele vechi. Astfel s-a ajuns că, în 2012, Moldova avea o flotă de 700 de nave.

99% din armatorii care navigau sub pavilion moldovenesc nu sunt rezidenți ai R. Moldova. Aproape jumătate din aceștia au fost șterși din Registrul de Stat al Navelor al R. Moldova din cauza implicării în traficul de arme, droguri și chiar emigranți.

Deși autoritățile responsabile de transportul naval au accentuat permanent importanța financiară a înregistrării navelor străine pentru R. Moldova, un proprietar al unei nave, de pildă, cu o capacitate de 2.800 de tone, își procură dreptul să navigheze sub pavilion moldovenesc cu aproximativ 850 de euro. De fapt, înregistrarea navelor în R. Moldova constituie o afacere profitabilă pentru zeci de firme intermediare care reprezintă armatorii în R. Moldova.

În 2016, un reporter a contactat mai multe firme intermediare, prezentându-se drept angajat al unei pretinse filiale a companiei „Volga Shipping Gemstone” din Rostov pe Don. El a solicitat serviciile intermediarilor din R. Moldova pentru a trece o navă din 1967 de sub pavilionul rusesc sub cel al R. Moldova, pentru a o preda la fier vechi.

Trei companii moldovenești s-au angajat să presteze servicii pentru reporterul nostru pentru a aranja această afacere. Mai mult, ei s-au întrecut să-i ofere consultații ca să poată trece procedura de verificare a actelor la Căpitănia Portului Giurgiuleşti.

Niciun angajat al celor trei firme nu a întrebat despre istoricul navei, dacă a fost sau nu supusă unor sancțiuni internaționale, dacă vasul se află într-o stare tehnică adecvată pentru a efectua curse de transport etc.

Bilanțul exploziei este catastrofal pe plan uman. După un bilanț provizoriu, detonația ar fi făcut peste 100 de morți și 4.000 de răniți.

Ilie Gulca
06/08/2020

Comentarii