Agenția Proprietății Publice, la un an de activitate: Stihia concesionărilor și episodul necunoscut despre procurarea gazelor de Energocom

Ilie Gulca
09/08/2022
Foto: Agenția Proprietății Publice

Transformarea Energocom, litigiul privind concesionarea Aeroportul Internațional Chișinău, concesionarea autogărilor și stațiilor auto, cazul Arena Chișinău etc. – toate aceste întreprinderi au moștenit din perioada democraților scheme ample de corupție pe care actuala administrație a Agenției Proprietății Publice are misiunea să le dezlege și să pună obiectivele respective pe picioare.   

Într-un comunicat de bilanț despre un an de activitate a actualei administrații a Agenției Proprietății Publice se menționează că această instituție a avut de gestionat în ultimul an probleme legate în principal de criza energetică, „prin punerea în aplicare a mecanismelor ce au permis procurări de gaze de pe piața din vest de către SA Energocom, pentru a suplini necesarul din rețeaua națională”.

„Energocom se transformă dintr-o companie obscură într-o verigă importantă pentru securitatea energetică a țării, pregătită să procure gaze și electricitate de pe piața internațională”, a relevat directorul Agenției, Eugeniu Cozonac.

Numai că cel mai dificil episod din activitatea Agenției a fost momentul în care Energocom a obținut competențe de procurare a gazelor naturale, iar cea mai mare parte a angajaților acestei întrepridenderi au refuzat să declanșeze procedura de achiziție.

Totul a fost remediat în scurt timp, dar angajații Energocom care au boicotat procedura, punând în pericol asigurarea cu gaze a Republicii Moldova, potrivit surselor noastre, au rămas nesancționați.  

La capitolul parteneriatelor public-private, Agenția a întreprins mai multe acțiuni pentru a evalua modul cum au fost executate angajamentele investiționale.

„Este cazul atât a concesionării Aeroportului Internațional Chișinău, mai multe procese pe acest dosar continuă în instanțele naționale”, precizează Agenția.

Tribunalul Arbitral de la Stockholm a statuat că Komaksavia Airport Invest Ltd n-a făcut nicio investiție calificată ca atare în dreptul internațional în activele Aeroportului Internațional Chișinău.

Instanța arbitrală a mai obligat Komaksavia Airport Invest Ltd să achite toate taxele arbitrale, care îi reveneau Republicii Moldova în valoare de 422.500 de euro, precum și să întoarcă cheltuielile de reprezentare juridică a Republicii Moldova în valoare de 216.678 de euro.

Această decizie este deosebit de importantă, dar este insuficietă pentru a redeclanșa procedura de rezoluționa a contractului de concesiune a aeroportul deoarece procesul este blocat de instanțele naționale.

În ce privește partenerul privat în cazul autogărilor și stațiilor auto, contractul de concesiune a autogărilor a fost semnat în timpul Guvernului Pavel Filip, pe 17 decembrie 2018, cu SRL Gările Auto Moderne, pe un termen de 25 de ani.

Conform contractului, partenerul privat s-a obligat să modernizeze 30 de gări și stații auto, iar aceste lucrări nu vor depăși trei ani.

În prezent, SRL Gările Auto Moderne a investit mai puține mijloace decât cele asumate, iar partenerul privat nu a prezentat niciun document pentru stabilirea controlului calității și recepția finală a lucrărilor.

„La 17 mai 2022, partenerul privat în cazul autogărilor a fost notificat despre rezoluțiunea contractului. Dacă nu-și onorează promisiunile, la finele lunii august, acest contract riscă să fie rezoluționat”, precizează sursa citată.

În același timp, în ciuda contextului regional și economic nefavorabil, relevă APP, unele întreprinderi și-au îmbunătățit indicatorii, precum Fabrica de sticlă din Chișinău, combinatele de vinuri Cricova și Mileștii Mici, Barza Albă, ÎS Nodul Hidroenergetic Costești, CET Nord.  

Ilie Gulca
09/08/2022




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii