Social

TELEVIZIUNILE „CU NOUĂ VIEȚI” ALE PARTIDULUI ȘOR ȘI PSRM

Colaj CIJM
Autor: Vadim Cheptanaru
02/03/2023 17557

Trei dintre cele șase televiziuni cu licențele suspendate de Comisia pentru Situații Excepționale (CSE) pentru lipsa unei informări corecte despre evenimentele naționale, dar și războiul din Ucraina, au migrat pe frecvențele altor posturi tv, cu tot cu echipele lor și, respectiv, cu politica editorială pentru care au fost taxate. Patronii și-au deschis cu mărinimie conturile și au finanțat pe larg promovarea noilor locații și identități, reclame în acest sens fiind publicate chiar pe facturile pentru serviciile comunale. Astfel,  NTV Moldova s-a mutat pe EXCLUSIV TV, RTR Moldova – pe Cinema 1, iar TV6 – pe ORIZONT TV. Și portalul sputnik.md, închis de Serviciul de Informații și Securitate (SIS), a fost „rebotezat” în md.sputniknews.com, păstrându-și aria de influență. Autoritățile califică această „reinventare” drept subterfugiu și recunosc că există riscul ca propaganda rusă și interesele politicienilor penali să fi găsit alte tribune, dar spun că nu au deocamdată prea multe pârghii de sancționare decât monitorizarea atentă a conținutului. Anticoruptie.md a deconspirat anterior cine stă în spatele unor instituții media, de unde vin banii și cum politicieni afiliați și devotați Moscovei dictează politica editorială.

„Închirierea” frecvențelor

La nici două zile de la decizia CSE din 16 decembrie 2022, de suspendare a emisiei posturilor „Primul în Moldova”, „RTR Moldova”, „Accent TV”, „NTV Moldova”, „TV6” și „Orhei TV”, pe o rețea de socializare, RTR Moldova, un fel de franciză a postului de propaganda de la Moscova, „Россия 1” face „marele anunț”, în limba rusă: „Toate emisiunile și serialele RTR, viziionați-le acum pe canalul CINEMA1”. Fără informare prealabilă, schimbarea logo-ului televiziunii a fost făcută de un alt post, afiliat Partidului Socialiștilor din Republica Moldova, din „NTV MOLDOVA” în „EXCLUSIV TV”. Al treilea post-migrant, TV6, în spatele căruia stă liderul Partidului Șor, Ilan Șor, care se ascunde de justiția moldovenească în Israel, a anunțat nu trecerea pe ORIZONT TV, ci oferirea de servicii: „În contextul sarcinilor de dezvoltare, necesității păstrării locurilor de muncă, la inițiativa colectivului, Media-Resurse SRL și-a reprofilat parțial activitatea și prestează servicii de producere, oferă tehnică în chirie și alte tipuri de servicii. Unul dintre primii clienți a devenit postul de televiziune Orizont TV, unde, în viitorul apropiat veți putea găsi mult content interesant”. De facto, începând cu luna februarie curent, TV 6 și-a adaptat cosmetic contentul tradițional și l-a plasat pe ORIZONT TV.

Conform unui raport prezentat de Consiliul Audiovizualului, în data de 10 februarie 2023, postul TV „CINEMA 1”, unde apar emisiuni marca „RTR MOLDOVA”, aparține “S.R.L. A.VIDEO-CONTENT, deținută de Irina Stețco. 

ORIZONT TV, gazda postului TV 6, supus sancțiunilor, aparține „S.R.L. ARCHIDOC GROUP”, fondat de Irina Gușan și administrat de Roman Gușan. Compania își are sediul în satul Zagarancea, raionul Ungheni. Postul a primit licența de emisie în decembrie 2018, iar firma a fost înregistrată cu două săptămâni înainte de aprobare. Pentru decizia favorabilă au votat toți membrii CA. Atunci, reprezentanții postului declarau că vor realiza emisiuni de cultură și pentru copii. Reprezentanta postului la ședința de aprobare a licenței,  Diana-Josu Braniște, cea care a prezentat și Concepția generală a postului, a menționat că Orizont TV își propune să promoveze valorile naționale și evenimentele culturale. Aceasta a dat asigurări că televiziunea va fi apolitică.

Situația în cazul „NTV MOLDOVA”, care a migrat pe „EXCLUSIV TV”, este cea mai clară. Ambele posturi sunt deținute de “PUBLICAŢIA PERIODICĂ EXCLUSIV MEDIA S.R.L.” iar director și beneficiar este Ludmila Furculiță, soția deputatului PSRM, Corneliu Furculiță. Din moment ce licența de emisie a fost temporar suspendată, administratorii au decis trecerea conținutului televiziunii cu probleme, NTV MOLDOVA” pe frecvențele „surorii sale”, „EXCLUSIV TV”.

Titularul licenței de emisie a RTR MOLDOVA este compania „TV-Comunicaţii Grup” SRL.” Firma este deținută, în proporție de 50% de o organizație non-guvernamentală din Rusia, „Российское общество по организации и управлению проектами в области средств массовой информации и массовых коммуникаций” („Rosmediacom”). Câte 25% aparțin Valentinei Stețco și Sb Grup Media S.R.L. iar directorul RTR Moldova este Evghenii Sergheev. 

Televiziunea afiliată Partidului „Șor” – TV6 aparține companiei „Media Resurse” SRL, administrată și deținută în proporție de 100% de Dumitru Chitoroagă. Aceasta mai are și televiziunea “ORHEI TV”.

Promovare la scară mare

După ce și-au găsit o „nouă casă”, posturile au început o campanie masivă de promovare a noilor identități pentru a nu-și pierde audiența. Pe rețelele de socializare, lider la publicitatea plătită este TV 6 care sponsorizează fiecare emisiune de divertisment, talk show și buletin de știri. Mai mult, Chișinăul a devenit platforma principală de reclamă pentru ele. Chiar dacă din 2021 există un Regulament privind publicitatea stradală, se pare că televiziunile cu probleme au verde, și aici, la încălcat. Deși atât strada Albișoara, cât și A. Mateevici, sunt parte a Centurii Zonei de Publicitate Restrânsă, inclusă în articolulul 21.2 al Regulamentului, stand-uri uriașe prezintă celor care traversează zona informații despre noile „locații” ale televiziunilor cărora le-a fost retrasă licența. Pe strada Albișoara, un panou care acoperă aproape în totalitate o clădire, anunță despre faptul că televiziunea este temporar on-line.

În lunile ianuarie și februarie 2023, locuitorii orașului Chișinău, clienți ai Întreprinderii Municipale INFOCOM, care se ocupă cu emiterea facturilor pentru servicii locativ-comunale, au primit bonuri de plată mai speciale. Pe verso facturilor, consumatorii au putut vedea publicitate pentru dpuă posturi cu licența suspendată. TV6 și NTV Moldova îndemna oamenii să le privească emisiunile. Asta chiar dacă ele nu mai sunt în grila operatorilor de televiziune.

Publicitatea a ajuns, în fiecare dintre aceste două luni, la 326 209 consumatori, numărul de clienți deserviți de întreprinderea INFOCOM. Contactat de Anticorupție.md, juristul Viorel Șaban se scuză și spune că, un contract de difuzare a publicității pentru TV6 și NTV a fost semnat în 17 noiembrie, înainte ca Comisia pentru Situații Excepționale să suspende licențele celor două televiziuni. Responsabilul nu vede nimic grav în această publicitate, odata ce „emisiunile nu poartă caracter politic sau de dezinformare”.

SIS interzice sputnik.md, trăiască md.sputniknews.com!

În data de 26 februarie, 2022, la două zile de la invazia Ucrainei de către Federația Rusă, Serviciul de Informații și Securitate interzice site-ul sputnik.md pe teritoriul Republicii Moldova, pentru că “promovează informații ce incită la ură și război, în condițiile stării de urgență”. Imediat, autotirățile specializate au blocat site-ul, conform hotărârii SIS. Doar că site-ul de propaganda a Kremlinului, a renăscut peste noapte. După o scurtă perioadă, apare md.sputnik.news.com, același site, cu același conținut, cu link diferit.  

La un an de la blocarea versiunii inițiale, actualul sputnik, activează nestingheriit, promovând aceleași mesaje cu tentă pro-Kremlin.  Într-un interviu pentru Anticorupție.md, expertul IT Radu Plugaru spune că autoritățile au competențe limitate în a bloca toate site-urile periculoase pentru securitatea spațiului informațional al Republicii Moldova.

„Un site are câteva „caracteristici” de identificare, printre care: numele domeniului (denumirea site-ului, care este unică în lume) și adresa IP a serverului (dar atenție, căci pe același server pot fi găzduite oricâte site-uri/domenii web neafiliate între ele). Guvernul nostru are jurisdicție doar asupra tuturor site-urilor .md, ceea ce înseamnă că, în caz că se depistează încălcări, ar putea să interzică doar domeniile .md. De asemenea, prin intermediul furnizorilor de internet, ar putea să blocheze traficul web către/dinspre unele adrese IP. Există doar aceste 2 instrumente ce pot fi folosite pentru blocarea unui site - închiderea unui domeniu .md și blocarea unor adrese de IP. Un site nu este decât un „folder” aflat pe un calculator conectat la Internet. Pentru a evita o penalitate, este suficient să schimbi numele site-ului și/sau adresa IP a serverului. Este ca și cum ai redenumi un folder și l-ai muta pe un calculator într-un birou de alături. La modul practic, trecerea de la un nume de domeniu .md la unul .com - este o măsură ce asigură ieșirea definitivă de sub jurisdicția RM, ceea ce lasă guvernul cu un singur mecanism de blocare a unui site. Dar și trecerea la un alt IP este trivială, deci, de facto, un site care vrea să activeze - poate să ocolească destul de ușor orice sancțiuni impuse de guvern”, explică Plugaru

La rândul său, șeful Departamentului juridic al Centrului de Investigații Jurnalistice, Sergiu Bozianu, spune că o soluție pentru curățarea spațiului informațional de site-uri cu un conținut care dezinformează sau plasează mesaje subversive, cu un conținut propagandisc, ar fi aplicarea repetitivă a măsurii restrictive. Totuși, juristul recunoaște că internetul are propriile reguli, iar autoritățile statului au prea puține pârghii pentru a interveni.

Se pare că sistarea activității site-ului sputnik.md a fost singura măsură luată de autoritățile Republicii Moldova, în rest activitatea jurnaliștilor de propagandă, sponsorizată din Federația Rusă, decurge la turațiile de altădată. Mai mult, portalul nu a renunțat nici la sediul luxos  din clădirea cu oficii Kentford, din sectorul Buiucani al Capitalei, ceea ce ne determină să deducem că fluxul financiar nu a fost oprit. Totuși, deși este o instituție media, accesul în sediu este strict interzis. Paznicul a confirmat faptul că sputnik nu și-a schimbat adresa, dar ne-a avertizat că „la sputnik, așa, pur și simplu, nu se intră”.

Mai mult, surse din cadrul Parlamentului Republicii Moldova ne-au declarat că acreditările jurnalistice de acces în sediul Legiislativului continua să fie valabile, nu au fost anulate, odată cu închiderea sputnik.md pe teritoriul Republicii Moldova, iar angajații sputnik din țara noastră pot intra nestingherit, în calitate de reprezentanți ai mass-media. Am solicitat o reacție Parlamentuui Republicii Moldova, dar, deocamdată, nu am primit răspuns. În opinia juristului Sergiu Bozianu însă, odată cu interzicerea unei entități media, trebuie să se anuleze automat și acreditările de acces în Legislativ.

Între timp, angajații agenției rusești sputnik în Republica Moldova participă, în calitate de jurnaliști, la toate evenimentele pe care le consideră parte a politicii lor editoriale, cum ar fi protestul antiguvernamental al Partidului Șor, din 19 februarie.

„Bolnavi” de propagandă, dar cu rating în creștere

Un stiudiu recent al comunităţii WatchDog Moldova confirmă propaganda pro-rusească şi anti-occident a două posturi TV în Republica Moldova, menţionate în investigaţie, dintre cele opt monitorizate. După analiza a buletinelor de ştiri din noiembrie 2022, experţii constată că acestea au prezentat constant informaţii de manipulare, promovând vădit agenda Kremlinului. Rusia și Vladimir Putin au fost menționați în context pozitiv la Primul în Moldova și RTR Moldova în 20% dintre cazuri iar la NTV Moldova în, 5% dintre cazuri. Potrivit autorilor studiului, aceste televiziuni au dus o politică editorială deliberată.

Cele mai multe știri negative despre Occident (SUA, UE, NATO) și Ucraina au fost generate de posturile RTR Moldova, Primul în Moldova și NTV Moldova. Acestea au fost singurele posturi care au plasat Uniunea Europeană și pe Ursula von der Leyen în context negativ. Mențiunile negative dspre Ucraina și despre Volodimir Zelenski în știrile acestor posturi au fost mai multe comparativ cu cele pozitive.

 

Intenția autorităților de a proteja spațiul mediatic national, de propaganda Federației Ruse, prin suspendarea licențelor acestor televiziuni, se pare că nu a dat rezultatul dorit. Două posturi TV, „închiriate” de două televiziuni din lista de sancțiuni a CSE, se bucură, în continuare, de popularitate. Cel puțin asta arată datele rețelei internaționale de cercetare “The Nielsen Company” în Republica Moldova specializată în măsurarea rating-urilor televiziunilor. În noiembrie 2022, ultima lună deplină de emisie a postului RTR Moldova, ratingul buletinului de știri „VESTI MOLDOVA” în raza municipiului Chișinău, potrivit agb.md, era de 7,81%, lider de audiență în capitală.

După ce s-a mutat pe frecvențele altui post TV, la nicio lună de la schimbare, audiența “RTR Moldova” alias “CINEMA 1” a scăzut cu 1,63 puncte procentuale. Astfel, aceeași sursă, după măsurările rating-ului din ianuarie, deja a TV “CINEMA 1”, a constatat audiențe de 6,18 în Chișinău.

Noua televiziune – gazdă pentru NTV MOLDOVA, la fel, a reușit, într-o perioadă scurtă să-și adune o mare parte din vizualizările sale anterioare. Pentru noiembrie, 2022, platforma agb.md  a constatat audiențe de 4,72% ale postului original. În ianuarie, 2023, TNT EXCLUSIV TV, frecvența unde s-a “refugiat” de decizia CSE NTV Moldova avea o audiență de 2,36, sau fix jumătate din publicul NTV de până la sancțiune.

 

Autorități: „Vom corecta breșele din legislație”

“Migrația în masă” a posturilor interizise a fost sesizată și de Consiliul Audiovizualului, la o săptămână de la decizia CSE și schimbarea la față a celor trei televiziuni. Autoritatea a dispus monitorizarea postului „Cinema 1”, pentru a vedea dacă se respectă Concepția proprie a serviciului de programe. Se întâmpla, în contextul în care, profilul tematic al televiziunii, de difuzare exclusivă a filmelor, a fost schimbat, fără să fie anunțat în prealabil Consiliul, ceea ce este o deviere gravă. Cinema 1 a fost sancționată cu 14 mii de lei. Cu toate acestea, RTR Moldova continuă să difuzeze pe CINEMA 1. Liliana Vițu, președintele Consiliul Audiovizualului (CA) a declarat că manevrele posturilor ridică semne mari de întrebare, iar CINEMA 1 va fi monitorizată cu atenție și în continuare.

Probabil,  aceeași soartă o vor avea și celelalte televiziuni – gazdă ale TV 6 și NTV. CA a dispus efectuarea unui control la capitolul respectării concepției generale de programe, prevăzută în conținutul licențelor de emisie a posturilor ORIZONT TV și EXCLUSIV TV. Deputata Liliana Nicolăescu – Onofrei, președintele Comisiei parlamentare cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media, spune că aceste mișcări sunt rezultatul breșelor din legislație, iar juriștii Parlamentului Republicii Moldova deja lucrează pentru a le înlătura.

Amintim că, după decizia de suspendare a licenţelor, reprezentanţii TV6, Orhei TV și Primul în Moldova, afiliate politicianului fugar Ilan Șor, au criticat decizia și au acuzat autoritățile de „atac fără precedent la libertatea de exprimare”. O reacţie similară a venit și din partea RTR Moldova. În acest context, ei au făcut un apel la comunitatea internațională  să dea o apreciere justă deciziei CSE, în conformitate cu standardele aplicate la nivel internațional. Angajaţii acestor posturi, dar şi deputaţi din opoziţie, au protestat în fața Parlamentului de la Chișinău, la Bucureşti şi în Uniunea Europeană.

Investigația a fost realizată în cadrul proiectului „Jurnaliștii de investigație împotriva propagandei și dezinformării” desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice, cu suportul International Media Support din Danemarca. 

 

Pentru a deconspira mai multe scheme de corupție și delapidare a banilor publici, încălcări ale drepturilor omului avem nevoie de susținere. Ne poți ajuta cu o contribuție pentru echipa Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova prin Patreon sau poți redirecționa anual 2% din impozitul pe venit, pentru jurnalismul de investigație, cod fiscal al Centrului de Investigații Jurnalistice – 1019620008889.

 

 

 

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii