Social

MINUS ZECE ÎNTR-UN AN

CE SE ÎNTÂMPLĂ CU ȘCOLILE OPTIMIZATE

Gimnaziul din Bilicenii Noi, Sîngerei. Foto: CIJM
Autor: Viorica Mija
01/09/2022 14006

Din an în an, în urma unor decizii tacite, școlile din Republica Moldova rămân tot mai puține. În mare parte motivate de numărul mic de elevi, dar și de optimizarea cheltuielilor, aceste hotărâri nu sunt prea mediatizate, iar o statistică oficială nu există. Se întâmplă și din cauza unor „reacții adverse”, care aproape întotdeauna au apărut, chiar dacă argumentele în favoarea acestei „terapii dure” erau obiective. Subiectul optimizării școlilor a fost folosit de-a lungul timpului ca pretext pentru bătăliile politice, dar și pentru lansarea unor promisiuni electorale populiste. Emblematic este moratoriul din anul 2017 impus de fostul lider PDM, Vlad Plahotniuc, care a fost încălcat de însăși guvernarea democrată de atunci.

 

De la boom-ul optimizării la trendul pașilor mici

În anul de studii 2020/2021, rețeaua învățământului primar și secundar general cuprindea 1241 de școli și licee, dintre care 106 școli primare, 787 gimnazii, 338 licee și 10 şcoli pentru copiii cu deficienţe în dezvoltarea intelectuală sau fizică.

Un an mai târziu, regăsim 1231 de instituții, dintre care 99 sunt școli primare, 786 - gimnazii, 338 - licee și 8 şcoli pentru copiii cu deficienţe în dezvoltarea intelectuală sau fizică.

Dacă e să luăm ca punct de reper datele Biroului Național de Statistică, o simplă comparație a acestora dezvăluie un tablou cât se poate de cert - într-un an de studii s-a renunțat la 10 instituții, dintre care 7 școli primare, 1 gimnaziu și 2 școli destinate copiilor cu nevoi speciale. Chiar dacă optimizarea în sistem a pierdut din turații, practic câte o școală a dispărut în fiecare lună din precedentul an de studii.

Portalul vreauinfo.md cuprinde informații despre instituțiile care au fost supuse optimizării în ultimii 10 ani. Datele arată că, în majoratea raioanelor din nordul Republicii Moldova, în 2020 și 2021 nu au fost închise școli. De exemplu, în raionul Edineț au fost închise două școli cu predare în limba română, iar alte două instituții și-au suspendat activitatea pe o perioadă nedeterminată.  În raionul Rîșcani s-au închis trei școli.

Un caz mai special este raionul Dondușeni, unde 17 școli cu predare în limba română  și 4 cu predare în limba rusă și-au deschis ușile în acest an pentru elevi. În ultimii 10 ani în raion au fost deschise (!) 4 școli.

În municipiul Bălți, numărul instituțiilor cu predare în limba rusă este practic dublu față de cel cu predare în limba română. Astfel în 8 școli, gimnazii și licee îşi fac studiile în limba română 8599 de elevi, iar în alte 15 – 6399 de elevi, vorbitori de limba rusă.

Vedem că școlilor ruse le revin în medie 420 de elevi, pe când în cele cu predare în limba română învață peste 1000 de copii. În anul 2018, la inițiativa Ministerului Educației, a fost lichidată și şcoala internat auxiliară din muncipiu, din cauza lipsei elevilor.

Tot din datele vreauinfo.md aflăm că rețeaua școlară a raionului Sîngerei este constituită din 39 de instituții, 32 dintre care sunt cu predare în limba română, patru cu predare în limba rusă și trei sunt mixte. În ultimii 10 ani, în acest raion au fost închise patru școli cu predare în limba rusă și opt școli cu predare în limba română.

Anticoruptie.md a scris cum milioane de lei au fost îngropate în școli care s-au închis. Școala din Coada Iazului, Sîngerei, a fost închisă 2014, după ce, prin intermediul Fondului de Investiții Sociale din Moldova, au fost investiți peste 772.000 de lei în reparație. Investiții nejustificate s-au făcut și în fostul gimnaziu din satul Slobozia-Măgură. În anul 2008 prin intermediul FISM în această instituție au fost alocați peste 653.000 de lei. Din acești bani a fost reparat acoperișul, rețelele electrice, sistema de încălzire, s-au făcut lucrări de tâmplărie, amenajări pe exterior. Totodată, a fost construit un bloc sanitar pentru copii. La numai câțiva ani după încheierea lucrărilor gimnaziul a fost închis. Motivul – numărul extrem de mic de elevi. Potrivit autorităților, acum în clădire activează școala primară,  care utilizează doar două-trei încăperi. Celelalte spații, pentru reparația cărora s-au investit sute de mii de lei, au fost conservate.  

Moratoriu, politică și „o nouă viață” pentru școlile radiate

Procesul de optimizare a început încă în perioada celei de-a doua înscăunări a guvernării comuniste și a fost preluat de toate guvernările, mai deschis sau mai camuflat. Cel mai mare număr de școli au fost închise între 2012 și 2016, fiind vorba despre 137 de instituții din învățământ primar și secundar general, care și-a încetat activitatea didactică sau au fost reorganizate. Aceasta, după ce între 2009 și 2012 au fost scoase din circuit alte 66 de instituții.

Între anii 2012 – 2015, perioadă în care actualul președinte al Republicii Moldova, Maia Sandu, a fost ministru al Educaţiei, audierile sau chiar moțiunile în Parlament la subiectul optimizării nu erau o raritate. Chemată pentru explicații, în principal de comuniști și democrați, Sandu menționa faptul că „cheltuielile publice în educație se caracterizează printr-un nivel scăzut de eficienţă ca urmare a neajustării reţelei şcolare la schimbările demografice, dar şi infrastructurii depăşite”. Asta, în timp ce datele statistie arătau că raportul elevi-profesor a scăzut de la 20:1 în 2001 până la 10:1 în 2012. Totodată, se constata un grad redus de utilizare a infrastructurii (în unele cazuri doar 15-19% din capacitate), clase cu 7-8 şi mai puţini elevi, pedagogi care predau 3-5 dar şi 7 discipline, cheltuieli pentru un elev, în şcolile mici, care depăşesc media pe ţară sau raion de la 3 ori până la 20 de ori, utilizare ineficientă a resurselor şi, în final, calitate necorespunzătoare a studiilor.

În octombrie 2017, liderul de atunci al democraților, Vlad Plahotniuc, care nu deținea nico funcție în Guvern, a anunțat moratoriu asupra  procesului de închidere a şcolilor, motivând că „închiderea şcolilor a fost un proces demarat de cei care au administrat domeniul educaţiei în guvernarea precedentă”.

Cu o lună mai devreme însă, la iniţiativa Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării și Guvernului exclusiv democrat, a fost luată decizia de a închide şcoala profesională din oraşul Ocniţa. La pachet au fost închise două şcoli de tip internat pentru copii orfani şi ramași fără îngrijirea părinților, din oraşele Leova și Orhei, și trei şcoli internat - din satul Sărata Galbenă, raionul Hânceşti, din oraşul Rezina și din satul Crihana Veche, raionul Cahul.

Așa ori altfel, procesul de optimizare continuă, iar inițiativa de lichidare a unor instituții vine chiar din partea autorităților locale. La Bălți, de exemplu, a fost lichidat gimnaziul nr. 15 cu predare în limba rusă, după ce la 1 septembrie 2020 nu s-a înscris niciun copil.

Școlile închise urmează să fie incluse în circuit, fiind folosite în alte scopuri. De cele mai multe ori rămân în paragină, mai ales în sate, pentru că autoritățile publice locale nu reușesc să identifice persoane interesate de revitalizarea lor.

Unii edili găsesc soluții parțiale sau temporare, ceea ce oferă o nouă șansă la viață pentru aceste edificii.

Primăria satului Cobîlea, raionul Șoldănești, de exemplu, a reușit să găsească un „locatar”  pentru clădirea fostului gimnaziu. În edificiu, la primul etaj, activează o filială a Centrului social „Concordia”. Aici, bătrânii, persoanele vulnerabile și singuratice, copiii din familii sărace primesc o mâncare caldă, dar și pot participa la cursuri de instruire și diverse activități recreative.

BACKGROUND: Matematica optimizării

Un studiu Expert Grup arată că, la începutul anului școlar 2000/2001, în Republica Moldova erau 1.573 de școli primare, gimnazii și licee în care învățau peste 630 000 de elevi. Cinci ani mai târziu, rămân 1.558 de școli, în care au învățat 519 000 elevi, mai puțini cu 111 000. Astfel, dacă numărul școlilor s-a redus cu doar un procent, cel al elevilor - cu 17,5%. În următorii ani, procesul de reducere a numărului de școli și elevi se accentuează. La începutul anului școlar 2009/2010,  în țară erau 1.512 școli, cu 29 unități mai puține decât în anul când a fost lansat proiectul de optimizare.

În perioada 2005-2012, în Republica Moldova au fost instruiți în medie 430 mii elevi pe an, cu o tendință puternică de reducere a numărului de elevi de la an la an. Astfel, observăm o tendință de scădere a numărului mediu de elevi pe școală, de la 333 elevi în 2005 la 263 elevi în 2013. În timp ce numărul școlilor a diminuat cu 10,2% (157 școli închise), numărul de elevi a scăzut cu 29,2%.

În anul 2012, 51,3% din totalul cheltuielilor pentru învățământ, sau circa 3,8 miliarde lei (3.792.803.972 MDL) au fost cheltuiți pentru învățământul primar și secundar general. Aceste cheltuieli au constituit 4,3% din Produsul Intern Brut, în creștere față de 3,8% în anul 2005. Observăm o scădere a numărului de elevi și o creștere a cheltuielilor din Bugetul Public Național (BPN) pentru învățământul primar și secundar. Astfel, în perioada 2005-2012, costul pentru un elev a crescut de circa 4 ori, de la circa 2,8 mii lei la 10,4 mii.

Acest material este realizat în cadrul campaniei de promovare organizată de către A.O. „Juriștii pentru Drepturile Omului” și este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Britanică și implementat de Internews în Moldova și Freedom House, care are ca scop promovarea dezvoltării mass media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice. Conținutul acestui material nu reflectă în mod necesar viziunea Ambasadei Britanice, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

Pentru a deconspira mai multe scheme de corupție și delapidare a banilor publici, încălcări ale drepturilor omului avem nevoie de susținere. Ne poți ajuta cu o contribuție pentru echipa Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova prin Patreon sau poți redirecționa anual 2% din impozitul pe venit, pentru jurnalismul de investigație, cod fiscal al Centrului de Investigații Jurnalistice – 1019620008889.

 

 

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii