Social

PREOȚI FĂRĂ „VIZĂ DE REȘEDINȚĂ”

sursa: Colaj CIJM
Autor: Tatiana Gherța
29/05/2023 19562

Curtea de Apel Chișinău a anulat două contracte semnate între Ministerul Culturii și Mitropolia Chișinăului și a Întregii Moldove pentru dreptul de protecție și folosință asupra edificiilor de cult înscrise în Registrul monumentelor ocrotite de stat. Totuși, nu se poate spune AMIN, pentru că instanța supremă a dispus de două ori rejudecarea cauzei în care Mitropolia Basarabiei luptă pentru egalitatea de șanse atunci când se decide cui îi revine un lăcaș sfânt. Asta, în situația în care practic 90 la sută din edificiile de cult sunt în gestiunea Mitropoliei Moldovei. Între timp, în comuna Dereneu, raionul Călărași, o parte din săteni luptă în continuare „cu sfințenie” pentru a fi „păstoriți” de preoții Mitropoliei Moldovei, pe când alții declară că vor să vadă în strană preotul Mitropoliei Basarabiei. Mai mulți localnici ne-au mărturisit însă că „războiul mitropoliilor” a fost și este unul alimentat din exterior, iar enoriașii ar fi folosiți în jocurile de culise ale politicienilor. Scandalul developează, la scară mică, o tendință îngrijorătoare care ia amploare în ultima vreme în localitățile din Republica Moldova – prigoana preoților care vor să treacă de la Mitropolia Moldovei, subordonată canonic Patriarhiei Ruse, la Mitropolia Basarabiei. Cei care și-au declarat desprinderea sunt nevoiți, la propriu, să slujească în stradă, așa cum, odată cu caterisirea, sunt scoși din biserici și diabolizați. În același timp, reprezentanții Mitropoliei Moldovei declară că subiectul este unul tratat cu subiectivism de mass-media, iar reprezentanții Ministerului Culturii nu exclud că unele contracte încheiate cu Mitropolia Chișinăului și Întregii Moldove ar putea fi renegociate de la zero, cu participare mai largă.

13 ani în slujba... justiției

Am ajuns la Dereneu în zi de sărbătoare. Odată ce am pășit în curtea bisericii, cântările dumnezeiești ne-au cuprins auzul din două părți. Inițial, am crezut că sunetul este emis de o boxă amplasată afară, dar nu a fost așa. În biserică slujba era oficiată de Alexandru Popa, numit de Mitropolia Moldovei, care rostea rugăciuni în fața credincioșilor, cam zece la număr. La 3 pași distanță am găsit un paraclis improvizat, în care slujba era oficiată de părintele Florinel Marin, aflat sub jurisdicția canonică a Mitropoliei Basarabiei, care avea în jurul său cam același număr de credincioși.

Istoria scandaloasă din jurul bisericii de la Dereneu își are începutul încă în luna august 2017. După 25 de ani de slujire sub jurdicția Mitropoliei Chișinăului și a Întregii Moldove, timp în care împreună cu enoriașii a reparat biserica și a îndeplinit toate oligațiunile impuse, parohul Forinel Marin și credincioșii activi au decis să adere canonic și juridic la Mitropolia Basarabiei. Schimbarea și slujirea în biserica care a obținut un statut juridic nou a durat doar câteva luni. În martie 2018, un grup de localnici au spart ușa bisericii, au schimbat lacătul și l-au alungat pe Florinel Marin de la slujire, iar în locul lui a venit un alt preot, Alexandru Popa, numit de Mitropolia Moldovei. Chiar dacă 400 de locuitorii ai satului au decis la adunarea din 18 martie 2018 că-și doresc să treacă sub jurisdicția Mitropoliei Basarabiei, accesul în biserică le-a fost blocat.

De atunci, acuzațiile nu mai contenesc să fie aruncate de pe ambele baricade. Pe parcursul ultimilor ani, Florinel Marin a continuat să oficieze liturghia în paraclis, dar totodată și-a căutat dreptatea în instanță și în administrația locală și centrală. Acum, chiar dacă are acte ce dovedesc dreptul de folosință asupra bisericii, oricum nu poate intra în biserică.

„Avem certificatul de înregistrare a parohiei, a comunității, avem certificatul de la Agenția Servicii Publice de înregistrare și avem actul de constatare a parohiei unde se spune ca părintele Marin Florin să aibă grijă de biserică pe interior și exterior. Noi stăm cu actele în mănă, dar ei stau abuziv, fără niciun act. Abuziv stau în biserică, cum ar intra cineva în casa ta, să te dea afară și să-ți ia casa. Tu rămâi afară și cineva rămâne în casă. Ei nu au voie să stea în biserică. Într-o țară normală ar trebui să fie un dosar penal ca cineva să fie chiar și închis. Pentru uz de fals și fals în acte publice se face pușcărie, ceea ce au făcut aceste personaje care zic ei că slujesc în biserică”, expune punctul său de vedere preotul.

Am solicitat și opinia preotului Alexandru Popa. Acesta a acceptat să vorbească cu noi, dar nu la cameră, motivând decizia prin faptul că de fiecare data mass-media a prezentat subiectul în defavoarea sa și a Mitropoliei Moldovei. De altfel, preotul Alexandru Popa ne-a spus că azi slujește aici, dar mâine ar putea fi numit în altă parohie, dând de înțeles că nu se implică, întrucât nu depinde de el soluționarea problemei. Ne-a comunicat că are demersul Episcopiei de Ungheni și Nisporeni prin care a fost numit să slujească la Dereneu cu promisiunea că ne va transmite dovada ceva mai târziu, ceea ce nu s-a mai întâmplat. În schimb, în predica pe care a rostit-o în fața credincioșilor, la sfârșitul liturghiei le-a amintit acestora ce păcat mare este ura față de semeni.

Cuvintele sale ne-au dus cu gândul la oamenii din sat care au ajuns să se urască unii pe alții pentru alegerea făcută.

„În 2019,  Florinel Marin a pulverizat cu gaze în biserică. Asta se întâmpla după slujbă, în Duminica Floriilor. Noi de atunci avem judecată. Au fost falsificate, mistificate documente. Avem 20 de dosare deschise cu Florinel Marin, dar cu gazele l-am atacat noi în judecată. Eu n-am putut vorbi o săptămână, soțul meu nu vedea cu ochii, unei alte persoanei i-au apărut bube la gură, iar o doamnă a stat în spital mai bine de 10 zile. Peste un an soțul meu a decedat cu pete la plămâni. O parte se duc acolo, o parte vin aici. Fiecare persoană este liberă și face ce vrea, unde vrea acolo se duce. O perioadă nu ne salutam unul cu altul. Era o intrigă în sat. Două surori, de exemplu, una vine aici, cealaltă se duce dincolo. A fost despărțit satul în două și nu e chiar bine asta, satul e mic”, povestește o enoriașă.

„El ar trebui scos și dus de aici. Ce i-au încurcat lui oamenii care erau în biserică să dea cu spray lacrimogen în oameni. Dacă a văzut că oamenii nu-l stimează și iubesc lasă-l să stea acolo în colivia lui. – Da, dar el în același timp spune că a construit tot? – Nu el a construit, oamenii au adunat bani și au achitat”, spune o altă localnică.

„În scandalurile acestea s-or lămuri ei. Nu trebuie să intrăm în toate iurțile pe care le fac ei. El (Florin) nu trebuia să facă prostiile care le-a făcut. A mințit femei, a ajuns până la judecată. Până nu a făcut nu s-ar fi ajuns până aici. A trebuit să fie atent la viața de preot. Să fie slujitor bun”, e a treia părere pe care ne-au expus-o credincioșii care se trag în sânul Mitropoliei Moldovei.

Unii localnici cred că oamenii s-ar fi înțeles mai bine între ei, dacă această problemă nu era folosită în context politic.

„E foarte rău că bisericile sunt politizate asta e principalul. A intervenit politica, chiar și primarii. Când am avut nevoie de ceva, să ne ajute, nu puteau să ne ajute, dar când a fost vorba de dezbinarea bisericii, atunci s-au implicat și primari și toți cei care le-a dat în cap. E foarte urât când politica intervine în biserică. Și se vede foarte clar acest lucru”.

„Noi vrem la biserică, nu vrem în casa în care slujește părintele. Noi poate avem durere mare pe suflet și vrem în sfânta biserică. Preotul care a fost numit să slujească în sfânta Biserică noi ne ducem la dânsul, nu la preotul Florin”, a conchis un alt interlocutor.

Scandal cu... gaze lacrimogene la ușa bisericii

La acuzațiile cu referire la spray-ul pulverizat în biserică, moment sursprins de camerele de supraveghere video, părintele Marin Florin spune că a stropit cu mir, pentru a scoate mirosul închis din biserică. Aerul închis s-ar fi format după ce mai mulți susținători ai părintelui Alexandru Popa au păzit locașul de cult și au dormit nopți la rând în biserică.

„Acel spray a fost un mir, m-am dus până la ușa bisericii și am dat cu acel mir, îl am până în ziua de astăzi. Acel mir a fost ridicat de poliție și s-a făcut expertiză și au văzut că este un mir mirositor care se face numai la Ierusalim. Am avut un dosar, dar instanța m-a găsit nevinovat”, a răspuns Marin Florinel.

Șirul de acuzații este continuat și de cealaltă jumătate formată din susținătorii lui Florinel și a intenției sale de trecere la jurisdicția canonică a Mitropoliei Basarabiei.

„De când sunt eu aici noi la părintele Florinel venim. Noi cu dânsul suntem. Și ei ar putea fi cu noi, dar dacă e așa”.

„Au intrat pe de-a gata. Biserica nu e doar a lor, dar e și a noastră. Și clopotul e al nostru. Eu sunt de aici din sat, și părinții și străbuneii noștri. Am adus mâncare, am făcut reparație acolo și la urmă ei au intrat așa”.

„Nu este creștinește să nu dea voie să intre mortul în biserică. Cea mai mare durere și plângere e că ei nu dau voie să intre în biserică. Oamenii au pus bani la clopote, la steaguri, personal am strâns bani, dar ei nu dau voie. Au mărit taxele”.

„În 5 ani nu s-a bătut niciun chiron aici. El doar vine, iar după slujbă închide ușa și pleacă. Iată acesta este preot adevărat, el a reparat a făcut pentru oameni. Dacă pleacă preotul cui rămâne biserica”.

„Ei sunt răi tare, cu ei nu te poți pune. Dacă ne puneam noi de mult intram în biserică, dar dacă te pui cu ei peste noapte pot să-ți facă o farsă”.

„Doar suntem români, basarabeni, suntem europeni. Suntem în Europa, fiecare avem copii peste hotare”, au fost opiniile exprimate.

Politica a intrat în biserică și influențează direct și indirect opinia cetățenilor

Unii localnici susțin că o influență semnificativă în divizarea bisericii o are politicul. Cu alte cuvinte, oamenii aleg biserica în funcție de convingerile politice ale conducerii localității. Aceștia fac legătura cu fosta primăriță propusă de Partidul Liberal Democrat, Elena Oaserele, care a avut la activ două mandate și a susținut „schimbarea vectorului religios, și actualul primar înaintat de Partidul Socialiștilor, Vasile Revenco, care își exprimă adeziunea față de Mitropolia Moldovei..

Pe Elena Oaserele am găsit-o la spitalul comunei, acolo unde muncește în calitate de asistent medical. Având această funcție, unii vorbitori ne-au spus că beneficiază de îndreptări sau tratament doar dacă merg la slujbele oficiate de Florinel Marin, fapt infirmat de Oaserele. Fosta primăriță ne-a mai spus că în 2017 nu primăria a decis schimbarea jurisdicției Bisericii din localitate din cea a Mitropoliei Moldovei în cea a Mitropoliei Basarabiei, schimbarea fiind făcută la inițiativa unui grup de localnici.

„Trecerea de la o Mitropolie la alta a fost decisă de Consiliul bisericii, de un grup de persoane. Primăria nu a dat un acord, o dispoziție sau să semneze ceva. Cu atât mai mult, nu s-a schimbat nimic. sărbătorile au rămas aceleași pe stil vechi. (…) Am auzit că oamenii sunt îndemnați să nu vină la mine că le voi face rău. Eu nu fac rău, eu le fac doar bine. Doar un om cu răutate poate să spună așa vorbe”, a conchis Elena Oaserele.

Tot de la ea aflăm că, de fapt, actualul primar, Vasile Revenco, le limitează persoanelor care susțin Patriarhia Română dreptul de a beneficia de ajutoare sociale, acestea fiind distribuite pe criterii ideologice.                                                                                                                                                                         

Vasile Revenco a fost ales primar la scrutinul electoral din noiembrie 2019, cu votul a 345 de locuitori ai comunei Dereneu (51.96%). Nu l-am găsit la primărie pentru a ne oferi o reacție, respectiv l-am telefonat pe numărul de mobil. Prin telefon am reușit doar să ne prezentăm, iar la celălalt capăt al firului am auzit o reacție agresivă.

„De ce mă sunați, n-am înțeles? Eu trebuie să dau darea de seamă unde trebuie să mă duc eu? – Nu v-am cerut darea de seamă. – Dumneavoastră îmi cereți darea de seamă. Cine sunteți? -  Domnule Revenco …. – Ia ascultați dumneavoastră, treziți-vă la viață…. Alege cuvintele, auzi domnișoaro, și mai mult nu mai suna. Vino la primărie”, a reacționat primarul de Dereneu.

Reacția primarului dă de bănuit că acesta a fost anunțat din timp despre prezența jurnaliștilor Anticoruptie.md în localitate și despre subiectul pentru care solicităm informații, întrucât nu am reușit personal să-i vorbim despre asta. Putem deduce doar faptul că primarul are o legătură la nivel personal cu ceea ce se întâmplă la Biserica din localitate, mai ales că și el a participat la preluarea bisericii de sub conducerea lui Florinel Marin și, nemijlocit, a Mitropoliei Basarabiei. Imaginile video din 2018 când s-a iscat conflictul îl surprind pe Vasile Revenco poziționat în spatele zidului uman format de polițiști, vorbind la telefon.  

/captură video - 18 martie 2018/

Legătura strânsă cu biserica este evidențiată și prin numeroasele fotografii în care îl vedem pe preotul numit de Mitropolia Moldovei, Alexandru Popa, însoțindu-l pe primar la diverse evenimente organizate de primărie.

/sursa: facebook.com/PrimariaDereneu/

Rugăciuni în numele ideologiei

De altfel, printre puținii oameni pe care i-am găsit pe ulițele satului au fost și din cei care ne-au spus că se țin departe de biserica din sat, anume din cauza conflictului iscat acolo. Ei declară, ce-i drept nu în fața camerelor, că dacă țara noastră a ales parcursul european și integrarea în Uniunea Europeană, atunci este musai să se producă schimbarea și la nivelul bisericii.

„Dar de ce noi nu facem așa, dacă noi vrem să trecem în Europa și vrem să ne lepădăm de ruși, atunci noi nu trebuie doar prin cuvinte să ne lepădăm de ruși, dar trebuie din fiecare sat să ne îngrămădim câte 10 oameni să stăm la Chișinău o lună, două, trei, să scoatem de sub jurisdicția rusă și să trecem în altă parte. Dar trebuie să facă cei de la Chișinău. Noi ar trebui să trecem toți la Mitropolia Basarabiei, nu câte jumătate de sat.  – Dar „babele” nu vor. Le apare întrebarea: De ce de Paștele pe stil vechi se aprind lumânările la Ierusalim, dar pe nou nu se aprind”.   

Paraclis fără slujitor și „drepturi”

Exemplul de mai sus arată că lupta din umbră a Mitropoliilor nu se duce doar în instanță, dar și în afara ei. Un alt caz pe care l-am descoperit pe parcursul documentării acestui subiect este legat de un locaș de cult amplasat chiar în coasta de vest a capitalei.

În 2014, părintele Vasile Negru, fiind delegat de Mitropolia Basarabiei drept paroh, cu susținerea a 22 de membri ai comunității, printre care și unii membri ai Întovărășirii Pomicole (ÎP) „Victoria”, din comuna Trușeni, au decis construirea Parohiei Ortodoxe „Sf. Nectarie de Eghina și Sfinții Noi Mucenici și Mărturisitori” pe teritoriul ÎP Victoria.

Tot în acel an au fost făcute și toate demersurile către primarul comunei Trușeni și consiliul comunal Trușeni de a acorda dreptul de folosință a terenului ÎP Victoria pentru comunitatea religioasă nou creată și construcția nemijlocită a bisericii. 

În primă fază, după primirea acceptului din partea instituțiilor locale, membrii comunității au amenajat un vagon-biserică pe teritoriul ÎP „Victoria”. Nimai că, de atunci și până în prezent lucrările nu au mai evoluat. Asta pentru că, toate deciziile din 2014 la nivelul conducerii comunei Trușeni au fost abrogate, iar ulterior atacate în instanță. Fostul și actualul președinte al ÎP „Victoria” au cerut în instanță să fie stopate toate lucrările și să fie preluat dreptul de folosință asupra terenului. După ani buni de judecăți cei din urmă au obținut câștig de cauză.

„Noi am curățit totul, am îndreptat, am făcut gard, am plantat copaci și urma deja să ne apucăm de construcția bisericii, dar un grup de împotrivitori au schimbat conducerea care a dat acordul să fie construită acolo Biserica și au făcut tot posibilul ca să stopeze dezvoltarea parohiei noastre. Ne incriminau niște fapte care nu existau”, a menționat parohul Vasile Negru. 

Între timp, preotul Vasile Negru a fost delegat să slujească la o altă biserică din orașul Călărași, acolo unde este și acum. În prezent, pe teritoriul ÎP „Victoria” încă se mai regăsește vagonul și o construcție auxiliară, dar și doi epitropi ai parohiei, Ilie Golovaci și Mihai Mustreață, care vin din când în când la Biserică, dar doar pentru a aerisi încăperea. Cei doi membri ai comunității religioase spun că în instanță au fost neputincioși, până și avocatul i-a părăsit. Iar la întrebările pe care le-au adresat adesea Mitropoliei Basarabiei referitor la viitorul acestei Biserici nu au primit nici un răspuns.  

De cealaltă parte, președinta ÎP „Victoria”, Olga Cobeț, a declarat pentru Anticoruptie.md că amplasarea vagonului a fost făcută abuziv, întrucât deciziile luate la nivelul primăriei Trușeni au fost abrogate. La modul practic, spune ea, terenul este destinat pentru clădirea administrativă a ÎP „Victoria”, doar că în acest moment nu pot fi derulate anumite proiecte întrucât este ocupat de Bisericuța instalată încă în 2014. În urmă cu 3 ani a fost pronunțată o hotărâre judecătorească finală pe acest caz, respectiv, terenul urma să fie eliberat.

„Documentele acestea au fost abrogate, dar ei chiar a doua zi de la abrogare au instalat acel vagon. Legea zice că este o încălcare și vagonul trebuie să fie evacuat. (...) Solicitarea nu a fost făcută corect și a dus în eroare primăria Trușeni, anume din acest motiv a fost abrogată această decizie. (...) Preț de apoape 3 ani de la pronunțarea deciziei de judecată noi am încercat să soluționăm problema pe cale amiabilă, dar când am văzut că nu este posibil am dat la executare, iar în acest moment dosarul se află la executor”, a declarat Olga Cobeț.

Între timp, în Paraclis nu au mai fost oficiate slujbe deja de cinci luni. Ultimul preot din cei 4 care s-au perindat prin altar, a plecat de aici în decembrie anul trecut, fără să anunțe preventiv acest lucru.

Cât despre ultimul preot, epitropii au mari bănuieli că ar fi fost influențat financiar de preotul bisericii din Dumbrava, Octavian Moșin, pentru a nu-și da interesul și silința de a dezvolta biserica, dar pentru a pleca, ceea ce a și făcut.

Contactat de anticoruptie.md preotul Octavian Moșin a respins orice acuzație de acest fel, menționând că nici măcar nu-l cunoaște pe fostul preot care a slujit în vagonul-biserică amplasat pe teritoriul ÎP „Victoria”. Mai mult, spune că nici nu știe ce se întâmplă în acest moment acolo, știe doar că de mai bine de 5 ani nu mai sunt oficiate slujbe acolo.

„Niciodată nu am influențat în vreun fel. Ar fi un păcat din partea mea. Omul singur decide unde să se ducă. (...) N-am cum să influențez, eu m-aș bucura ca în fiecare ÎP să fie câte o comunitate religioasă. (...) Eu chiar am participat la întrunirea care a fost organizată acum vreo 10 ani în urmă și le-am spus doar atât: Fraților, aveți puteri, aveți dorință, construiți, din partea mea aveți tot sprijinul”, a menționat Octavian Moșin.

Până la publicarea materialului nu am reușit să obținem o reacție și de la Mitropolia Basarabiei cu privire la acest subiect.

Bisericile – casele Domnului, dar cui aparțin?

În 2002, Mitropolia Basarabiei, în baza unei decizii emise de Curtea Europeană pentru Drepturile Omului, a fost înregistrată juridic în Republica Moldova. Decizia a devenit o portiță pentru Mitropolia Basarabiei de a-și organiza liber orânduirile canonice în parohiile din țară, în cazul în care acest lucru este dorit de comunitate.

În același an, la 11 iunie 2002, guvernul în frunte cu Vasile Tarlev, la presiunea CtEDO, emite hotărârea 740/2002 în care sunt stabilite reguli clare „în scopul determinării apartenenței edificiilor și locașurilor de cult și înregistrării dreptului de proprietate asupra acestor obiecte”. Potrivit hotărârii inițiale, reprezentanții cultelor religioase sunt în drept să depună cereri, pentru dreptul de folosință a edificiului de cult,  la primăriile municipiilor, orașelor și satelor. Odată cu depunererea cererii reprezentanții administrațiilor publice locale crează comisii care au drept scop determinarea apartenenței edificiilor și locașurilor de cult și evaluarea suprafeței terenurilor aferente ale acestora. Procesul continuă la Agenția de Stat Relații Funciare și Cadastru care perfectează și eliberează parohiilor și comunităților religioase titluri de autentificare a dreptului deținătorilor de teren. În ultimă fază, Ministerul Culturii perfectează actele de folosință gratuită a edificiilor de cult cu statut de monumente ocrotite de stat.

În ultima zi a aceluiași an, la 31 decembrie 2002, executivul modifică hotărârea luată cu doar jumătate de an în urmă. Astfel în noua redacție, în hotărârea 1741/2002  apare un nou cuprins:

„Agenția de stat Relații Funciare și Cadastru: va asigura înregistrarea după cultele respective a dreptului de proprietate asupra edificiilor și locașurilor de cult în care funcționează părțile componente ale cultelor religioase, conform certificatelor înregistrate, dacă legea sau statututul lor nu prevede altă modalitate. Excepție fac edificiile și locașurile de cult care constituie monumente ocrotite de stat”.

La patru zile distanță, 4 ianuarie 2003, Ministerul Culturii  și Mitropolia Moldovei au semnat un contract de colaborare privind protecția și utilizarea a 650 de monumente ecleziastice de istorie și cultură înscrise în Registrul monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat. Cinci ani mai târziu, 10 septembrie 2008, Ministerul Culturii încheie un nou contract, tot cu Mitropolia Moldovei, de această dată fiindu-i transmise în folosință 21 de mănăstiri pe un termen de 50 de ani.

Deși, într-un răspuns oferit de Ministerul Culturii pentru Anticoruptie.md „acest contract nu prevede interdicții pentru Ministerul Culturii de a colabora cu alte organe ale cultelor religioase în scopul de a asigura protecția și consolidarea edificiilor și locașurilor de cult ce constituiau monumente ocrotite de stat”, anume aceste contracte au pus cruce pe posibilitatea altor culte religioase de a obține dreptul de a-și desfășura activitatea religioasă.

Așa cum, în baza contractelor de colaborare, Mitropolia Moldovei asigură practic monopol asupra tuturor clădirilor bisericești incluse în registrul de stat al monumentelor, mai multe parohii din cadrul Mitropoliei Basarabiei au fost evacuate din clădirile în care oficiau servicii religioase de mai mulți ani. Iar în cazul în care anumite parohii își arătau intenția de a trece în subordinea canonică a Mitropoliei Basarabiei, membrilor comunității și preotului li se fluturau în față contractele semnate la nivel central.

Aceste blocaje și bănuieli că, prin aceste hotărâri de guvern, cât și prin contractele semnate cu Mitropolia Moldovei s-a produs un abuz de putere au motivat Mitropolia Basarabiei să se adrese în instanță. În 2009 Mitropolia Basarabiei a solicitat prin instanță Ministerului Culturii să furnizeze toate informațiile care au stat la baza încheierii acestui contract. În contextul în care, deși a obținut câștig de cauză, Mitropolia Basarabiei nu a primit toate informațiile solicitate, cultul a cerut instanței anularea contractelor semnate „abuziv”.

Din 2010 până în prezent, pe dosarul înaintat de Mitropolia Basarabiei împotriva Ministerului Culturii și Mitropolia Moldovei au fost pronunțate 4 decizii la Curtea Supremă de Justiție, prin care a fost trimisă cauza la rejudecare, și nu mai puțin de 5 decizii la Curtea de Apel prin care se admitea parțial sau se respingea integral acțiunea depusă de Mitropolia Basarabiei.

Ultima decizie a fost pronunțată de Curtea de Apel Chișinău la 5 aprilie 2023, prin care au fost anulate cele două contracte semnate între Ministerul Culturii și Mitropolia Moldovei.

Prin această decizie, Ministerul Culturii este obligat să trateze pe picior de egalitate toate cultele religioase din Republica Moldova care sunt deținătoare de bunuri ecleziastice înregistrate în registrul monumentelor de istorie. Mai exact, să obțină juridic dreptul de folosință a edificiilor de cult. Ministerul Culturii ne-a comunicat că se arată în favoarea anulării contractelor cu Mitropolia Moldovei și că este gata să pornească  negocierea repetată a acestora de pe poziții inițiale.

Așa cum pietrele sunt aruncate și în curtea Mitropoliei Moldovei, am căutat răspunsuri anume acolo. Secretarul metropolitan, Vadim Cheibaș ne-a comunicat că, în acest caz Mitropolia Chișinăului și a Întregii Moldove este o parte terță în dosar. Cu toate acestea aflăm de la Cheibaș că avocații mitropoliei, chiar și din poziția de parte terță, au făcut recurs. Nu am putut afla ce avocat se ocupă acum de cauzele aflate pe rol întrucât, potrivit secretarului metropolitan aceștia se schimbă foarte des, iar în majoritatea cazurilor preferă să-și păstreaze anonimatul, mai ales că în unele situații prestează serviciile gratuit. Totodată, ni s-a comunicat că vom primi informații abia când va fi o decizie finală.

„Experiența arată cu ochiul liber că mijloacele mass-media nu au ținut niciodată partea noastră în acest proces și nu au ținut de sacralitate și obiectivitate. Asta ne-a determinat să fim mai pesimiști la subiectul dat”, a declarat Cheibaș pentru Anticorupție.md.

Am solicitat o reacție și de la Mitropolia Basarabiei. Arhidiaconul Constantin Olariu, consilier comunicare, în scurta discuție cu jurnalistul Anticoruptie.md nu s-a referit la dosar, în schimb ne-a vorbit despre „sperietorile” răspândite în rândul parohiilor, dar mai ales în rândul preoțimii. Unii preoți au temeri că dacă vor ieși de sub jurisdicția Mitropoliei Moldovei vor fi caterisiți. Riscul nu este valabil, spune Olariu. Mai mult, Mitropolia Basarabiei pe lângă faptul că nu percepe niciun fel de taxă, oferă salarii tuturor slujitorilor.

„În marea majoritate a cazurilor după ce preotul aderă sub jurisdicția Mitropoliei Basarabiei ei sunt caterisiți de cealaltă structură religioasă, doar că aceasta nu mai are valabilitate atât timp cât ei sunt deja membri componenți sub Patriarhia Română. I se dă o nouă decizie de preot paroh, toate atribuțiunile de slujire, de aceea această caterisire își pierde valabilitatea. (…)Ei nu aderă la o religie neortodoxă, nu fac o abatere etică sau disciplinară ca să existe un argument solid pentru oprirea lui de la slujire sau caterisirea sa, ci ei își manifestă dorința, împreună cu comunitatea religioasă, de a face parte din biserica mamă, din biserica neamului”, spune Olariu.

„Ministerul Culturii este deschis la colaborare cu orice cult religios”

10% din lista edificiilor înscrise în Registrul monumentelor ocrotite de stat aparțin Mitropoliei Basarabiei. De exemplu, Biserica Sfânta Teodora de la Sihla situată în inima capitalei, încă din 1992 aparține de drept Mitropoliei Basarabiei, juridic însă aparține Mitropoliei Chișinăului și a Întregii Moldove. Aceeași soartă în acte o are și Catedrala romano-catolică „Providența Divină” din Chișinău.

Potrivit Ministerului Culturii, orice cult religios are posibilitatea de a se adresa către minister pentru a colabora în vederea protejării monumentelor ocrotite de stat și pentru a-și legitima dreptul de folosință.

„Drept, de care orice cult religios se bucură și la moment. Evident сă acest drept nu este unul absolut și necondiționat. Реntru а primi în grija sa un edificiu sau locaș de cult, саrе are statut de monument ocrotit de stat, acest cult religios аr trebui să dea dovadă de un nivel minim de seriozitate și capacitate de а asigura рrоtесțiа monumentului ocrotit. Biserica din s. Dеrеnеu, r-nul Сălărași și Biserica ortodoxă de lеmn "Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil" din mun. Chișinău bd. Dacia (din cadrul Muzeului satului) sunt exemple vii, сă Ministerul Culturii este deschis și la соlаbоrаrеа cu orice cult religios, саrе manifestă diligența minimă песеsаră de a-și asuma responsabilitate рrоtеjării unui mоnument осrоtit”, a declarat Ministerul Culturii pentru Anticoruptie.md.

 

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii