Economic

Mașini de lux furate în UE, cu care se plimbă nestingherit cetățeni din Est

Piețele auto din Ucraina și Transnistria cu cea mai mare concentrație de autovehicule nevămuite
Autor: Daniel Aramă, Elena Vasina, Pavel Kolotvin, Natalia Fedorișin
23/04/2016 21113

De ani de zile, instituțiile media europene și naționale dedică spații largi „găurii negre” din Ucraina și Moldova, în care adesea dispar vehicule furate în țările Uniunii Europene (UE).

Activiștii din acest domeniu vorbesc despre situația catastrofală de la frontieră, investigând schemele de contrabandă și de trafic de vehicule străine pe teritoriul Ucrainei și al Moldovei. Și chiar dacă lupta împotriva crimei organizate aduce roade treptat, situația cu importul ilegal de autovehicule prin frontiera  ucraineană s-a înrăutățit în ultimii ani.

Prima mențiune despre Ucraina în calitate de centru de legalizare a vehiculelor furate a fost făcută în 1998. Chiar și atunci, Biroul Regional de Securitate al Ambasadei Statelor Unite ale Americii (SUA) a menționat creșterea importului ilegal de vehicule, în care Ucraina, Republica Moldova, în special, regiunea transnistreană, serveau drept destinație, dar și ca puncte de tranzit în drumul lor spre Rusia.

Atunci, de la una din primele grupări organizate care a fost reținută de către ofițeri vamali ucraineni, au fost descoperite 25 de mașini furate. Din gruparea dată făceau parte doi cetățeni ai Lituaniei, care se ocupau de furtul mașinilor pe teritoriul UE, doi rezidenți ai regiunii Feodosia (Crimeea), care apoi aduceau mașinile în Ucraina și, împreună cu un cetățean al Rusiei, le vindeau clienților lor.

Introducerea hrivnei, creșterea puterii de cumpărare, ratele ridicate de creditare, introducerea treptată a numeroaselor metode tarifare de reglementare a activității economice externe (taxele vamale) referitor la importul mașinilor din străinătate și corupția larg răspândită au contribuit la creșterea prețurilor pe piețele auto primare și secundare. După o perioadă îndelungată, Ucraina tot încerca să dezvolte propria industrie auto, iar grupările de interese au contribuit la consolidarea unei serii de constrângeri, din cauza cărora cumpărarea unui automobil în străinătate a devenit o plăcere prea scumpă.

Cu toate acestea, acțiunile întreprinse nu au dat rezultatele dorite, ci i-au determinat doar pe ucraineni să se gândească la unele căi ilegale de a importa vehicule de înaltă calitate din Europa. În plus, o serie de îmbunătățiri ale legislației ucrainene, efectuate în ultimii 15 ani (printre care este și ratificarea Convenției de la Istanbul privind importul temporar al unui automobil străin, adoptarea legii privind înstrăinarea în favoarea statului a mașinilor furate, în urma deciziei instanței de judecată, anularea expertizei obligatorii a automobilelor în momentul  înregistrării, furnizarea obligatorie, de către saloanele auto, a informațiilor despre clienții lor către Ministerul Finanțelor, aderarea Ucrainei la Standardul Euro-5 ), au contribuit esențial la acest proces. Drept rezultat, avem o practică bine stabilită a importului semilegal și adesea de contrabandă a vehiculelor pe teritoriul Ucrainei.

Scheme de corupție utilizate pe scară largă la frontiera de stat

În ultimii ani, se observă o creștere fără precedent a numărului de autoturisme cu numere de înmatriculare din țările UE, R. Moldova și regiunea transnistreană. Deseori, la volanul mașinilor străine nu stă un german, un lituanian, bulgar sau moldovean, ci un simplu ucrainean, care a devenit proprietarul unei astfel de mașini prin una din numeroasele scheme de corupție, care sunt utilizate pe scară largă la frontiera de stat. Sub privirile activiștilor, care luptă cu traficul ilegal de mașini străine în Ucraina, au fost anume regiunile de frontieră, unele dintre acestea au devenit adevărate porți de aur pentru importul ilegal de autovehicule. În afară de regiunile de vest ale Ucrainei, este vorba, în primul rând, despre regiunea Odesa, care se află sub conducerea Departamentului Regional de Sud al Serviciului Frontierei de Stat al Ucrainei, aceasta învecinându-se cu  zonele problematice ale frontierei cu R. Moldova și regiunea transnistreană.

Ratificarea de către Ucraina a Convenției de la Istanbul, în 2004, a facilitat în mare măsură importul de mașini străine pe teritoriul său și a făcut posibilă aplicarea unui număr de scheme semilegale pentru transferul vehiculelor străine în folosință cetățenilor ucraineni. Este vorba aici despre mașinile care nu au fost furate, ci au fost aduse pe teritoriul Ucrainei ca urmare a unei înțelegeri secrete cu proprietarii lor direcți, a falsificării documentelor și corupției la frontieră.

Cu mașinile furate, însă, totul este mult mai complicat. Infracțiunile legate de automobile întotdeauna au fost în centrul atenției, susținută de Misiunea Uniunii Europene de Asistență la Frontieră în Moldova și Ucraina (EUBAM), operațiunilor comune de control la frontieră, în cadrul cărora, ofițerii moldoveni și ucraineni au lucrat împreună cu colegii lor din țările membre ale UE și cu mai multe agenții internaționale.

Accesul comun la bazele de date ale Europol și UE a ajutat la reținerea unui număr semnificativ de mașini care au fost furate sau aveau documente false. De exemplu, în anul 2015, în cadrul operațiunii „Danubius”, au fost reținute 18 mașini, iar în 2014, în cadrul operațiunii „Olivia”, au fost reținute 25 de autovehicule. Însă nu toate autoturismele au fost reținute pe teritoriul Ucrainei. Ar trebui remarcat faptul că deși până acum punctele de trecere a frontierei ucrainene nu au fost echipate cu bazele de date ale Interpolului (primele 39 de puncte de trecere a frontierei de stat au fost conectate în noiembrie 2015, iar celelalte 118 vor avea acces în 2016), riscul de import independent al mașinilor furate pe teritoriul Ucrainei a rămas semnificativ. De aceea, practic, toate importurile se efectuau prin canalele bine stabilite.

Complexul acestor servicii presupune o modificare ulterioară a numărului de înregistrare a mașinii, a numerelor motorului și caroseriei, precum și crearea unui certificat de înmatriculare fals pentru folosirea pe teritoriul Ucrainei a autovehiculului, care poate fi pur și simplu dezasamblat pentru piese de schimb.

În perioada 2012-2015, experții EUBAM au acordat ajutor serviciilor de partener cu privire la vehiculele furate și procurile false. Au fost efectuate mai mult de 3100 de inspecții în bazele de date ale statelor-membre ale UE, precum și în  convorbirile cu notarii. Mai mult de 300 dintre acestea au dat rezultate pozitive și au constatat mai multe neconcordanțe.

Accidente rutiere în Odesa cu implicarea mașinilor cu numere străine

Și cetățenii UE „pun umărul” la furturi și falsificarea actelor pentru mașini 

Astăzi, datorită susținerii EUBAM, toate punctele de trecere la frontiera moldo-ucraineană sunt conectate la baza de date a Interpolului. Aceasta le  permite partenerilor să verifice independent mașinile suspecte .

Din când în când, în presa europeană apar materiale privind dezvăluirea grupărilor organizate implicate în furtul de mașini și traficul lor peste frontiera cu Ucraina. Potrivit unor surse, circa 80% din mașinile furate sunt dezasamblate, în timp ce pentru 20% se face o nouă înmatriculare pentru a fi trimise în străinătate. Spre exemplu: în 2014, în Polonia, au fost furate aproximativ 14.000 de mașini, aproximativ 2.800 dintre ele au ajuns în Ucraina, ceea ce reprezintă 4,6% din totalul pieței auto primare a Ucrainei (în jur de 60.000 de unități pe an). Și aici nu sunt incluse vehiculele furate în Germania, Austria, Cehia și în alte țări ale UE, dintre care unele mașini, de asemenea, sunt aduse în Ucraina și Moldova.

Recent, în Polonia, a fost dezvăluită o grupare care se ocupa de furtul de mașini de lux în Germania. Unul din rolurile principale în acest grup l-a jucat un bărbat în vârstă de 42 de ani, din Ucraina, care se ocupa de falsificarea documentelor pentru mașinile furate. Potrivit presei poloneze,din gruparea dată făceau parte nu numai cetățeni polonezi, ci și cetățeni ruși. Falsificarea documentelor și schimbarea numerelor de pe detaliile automobilelor se efectuau în orașul Slubice din Polonia, în apropiere de frontiera cu Germania, de unde mașinile erau trimise mai departe pe teritoriul Ucrainei și al Rusiei.

Conform unor statistici neoficiale, la ora actuală, din 10 mașini importate în Ucraina, opt au fost importate ilegal și o mare parte din ele au un trecut ilegal. Celelalte nu sunt vămuite sau circulă pe drumuri cu documente false.

În ianuarie 2016, în centrele de servicii teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne din regiunea Odesa au fost înregistrate mai multe cazuri de tentative de a înregistra mașini cu numere de înmatriculare false. Cu toate acestea, răspunsul oficial la întrebarea adresată de către grupul nostru de jurnaliști Administrației  Regionale de Sud a Serviciului Vamal al Ucrainei denotă că pe tot parcursul anului 2015 organele Serviciului Frontierei de Stat al Ucrainei la punctele de trecere peste frontiera de stat au fost găsite trei mașini furate, dintre care una în regiunea Odesa. În același timp, Comisia de resort a Radei ucrainene, în timpul revizuirii legii privind transferul mărfurilor confiscate de la vamă către Ministerului Apărării, declară despre 3717 mașini confiscate, care se aflau la graniță încă de la începutul anului 2015. De asemenea, este demn de remarcat faptul că, în Ucraina, mecanismul juridic pentru transferul vehiculelor furate în UE proprietarilor lor de drept încă nu este ajustat.

Lucrul agențiilor ucrainene de aplicare a legii mai degrabă este de natură punitivă, decât să fie îndreptat spre restabilirea dreptății. Administrația Serviciului Frontierei de Stat al Ucrainei ne-a informat că înregistrarea și compilarea datelor referitoare la înregistrarea vehiculelor (inclusiv cu numere de înmatriculare din Bulgaria, Moldova, regiunea transnistreană), care au trecut frontiera Ucrainei, nu se efectuează deloc.

Războaiele automobilistice 
O serie de accidente cu rezonanță a agitat Odesa în toamna anului 2015. O caracteristică deosebită a fiecăruia dintre accidente a fost nu numai numărul victimelor și circumstanțele unice ale tragediilor, dar și faptul că la volanul mașinilor implicate în accidente se aflau cetățeni străini.      Din cauza unuia din accidentele respective, șase cetățeni străini au decedat pe loc, într-un alt accident – un student dintr-un stat din Orientul Mijlociu, aflându-se într-un SUV de lux, a dărâmat unul dintre simbolurile orașului Odessa – ancora, situată în centrul orașului. Numerele de înmatriculare a mașinilor implicate în accidente  nu au fost ucrainene. Autoturismele au fost înregistrate în țări din afara Uniunii Europene, precum și în Bulgaria și Lituania. Pe teritoriul regiunii Odesa  au devenit tot mai frecvente cazurile de utilizare a unor astfel de vehicule de către studenți străini originari din țările din Orientul Mijlociu. 

Potrivit informației departamentului responsabil de relațiile cu presa al Administrației Serviciului Frontierei de Stat ai Ucrainei, angajații detașamentului  de frontieră Belgorod–Dnestrovsk, au stabilit, pe data de  24 noiembrie 2015, că un rezident al regiunii Odesa, în ultimul an, a adus în Ucraina nouă automobile înmatriculate în Germania, opt dintre care nu au mai părăsit teritoriul țării. Ancheta a stabilit că, din octombrie 2014, acest cetățean a importat în Ucraina vehicule de următoarele modele: Mazda, Volkswagen, Audi, Mitsubishi, BMW, Opel, Peugeot și Nissan. Pentru aceste încălcări, bărbatul riscă o amendă în valoare de 17.000 de hrivne (13.500 de lei) pentru fiecare mașină adusă pe teritoriul Ucrainei.  

Cu doar câteva zile mai târziu, tot în noiembrie 2015, angajații postului vamal Razdelnaia, în colaborare cu grănicerii ucraineni, au reținut un cetățean lituanian, care a introdus ilegal în Ucraina mai mult de douăzeci de mașini.   În timpul examinării documentelor, s-a descoperit că pe numele cetățeanului Lituaniei au fost deja întocmite 24 de procese verbale pentru încălcarea regimului de import temporar de autovehicule. Acesta a importat în Ucraina douăzeci de mașini, care nu au părăsit teritoriul în termenul stabilit de legislație.  

Multe mașini au fost importate din regiunea transnistreană. Din această cauză, pentru ele nu au fost achitate nici un fel te taxe vamale. Ancheta a stabilit că, pentru importul în Ucraina a unui astfel de număr de vehicule, cetățeanul lituanian traversa granița prin diferite puncte de trecere a frontierei. Trebuie remarcat și faptul că astfel de cazuri se întâmplă periodic la punctele de trecere a frontierei din regiunea Odessa.

Scheme de evitare a vămuirii
În același timp, Serviciul Vamal al regiunii Odesa ne-a răspuns în mod oficial că, „în perioada 2014-2015, nu a fost înregistrat nici un vehicul înmatriculat în alte țări, inclusiv ale UE, care ar fi fost importat oficial”. De asemenea, „este interzis importul pe teritoriul ucrainean al vehiculelor care nu au fost radiate din registrul de înmatriculare din țara de achiziție”.   Am făcut legătura cu unul dintre clienții transportatorilor ilegali, care ne-a împărtășit câte ceva din propria experiență ce ține de achiziționarea unui  autovehicul nevămuit: „Nu e o problemă să cumperi o mașină înmatriculată în UE, astfel de mașini sunt mai ieftine, și numerele de înmatriculare sunt mai la modă . Cel mai important e să știi la cine să te adresezi și să conduci cu atenție, ca să nu atragi atenția poliției (aceasta, probabil, e singura problemă). Mulți dintre prietenii mei au cumpărat astfel de mașini”, spune Adil, student la Universitatea Națională de Medicină din Odesa.  

Am aflat că în piețele auto din regiunea Odesa, din Moldova, inclusiv din regiunea transnistreană, se pot întâlni persoane care vând mașini importate ilegal, cu taxe și impozite auto neachitate. Documentele vehiculelor date sunt înregistrate pe numele unor persoane juridice care își desfășoară activitatea într-o țară a Uniunii Europene.

De remarcat este faptul că bazele de date ale poliției și vămii ucrainene nu sunt sincronizate. Din această cauză, poliția practic nu poate stabili originea mașinii sau să verifice modul în care aceasta a trecut hotarul cu Ucraina. Prin urmare, în ultimii ani, nu numai străinii, ci și automobiliștii din regiunea Odesa utilizează în mod intens toate oportunitățile pentru a conduce mașinile nevămuite în zonele de frontieră.   Contactând angajații Misiunii EUBAM, am aflat că, în urma monitorizării hotarului moldo–ucrainean (inclusiv pe segmentul regiunii transnistrene), Misiunea apreciază acest segment drept unul cu risc foarte înalt al crimelor transfrontaliere ce vizează transportul auto.

De asemenea, EUBAM cunoaște despre existența schemelor care permit importarea în Ucraina a automobilelor înregistrate în UE, fără a fi achitate impozitele pentru import (TVA-ul, accizele, taxele vamale). Aceste scheme au la bază procuri false eliberate în țările membre ale UE. O altă problemă despre care ni s-a comunicat este cea a mașinilor înregistrate peste hotare și a cetățenilor străini care aduc automobilele și „uită” să le scoată în afara hotarelor Moldovei și Ucrainei în termenul prevăzut de legislație.

Numerele de înmatriculare, schimbate ca în filme
„În regiunea Odesa sunt importate preponderant automobile înregistrate în Bulgaria și Republica Moldova, mai rar pot fi întâlnite automobile cu numere de înmatriculare lituaniene sau germane. Automobilele înmatriculate în Bulgaria ajung în Odesa din regiunea transnistreană. La majoritatea mașinilor, numerele de înmatriculare au fost schimbate de câteva ori, de aceea, este foarte dificil să afli cum a ajuns aceasta în Bulgaria, iar ulterior, în regiunea transnistreană. Poate că proprietarul acesteia într-adevăr a cumpărat-o, dar poate  că a și furat-o. De fapt, pentru mulți oameni din Ucraina aceasta nu are nici o importanță, dorința de a merge la volanul unui automobil bun predomină”, spune unul dintre vânzătorii de la piața auto „Kuialnik” din Odesa. 
Totuși, nu este obligatoriu să fii cetățean străin, pentru a putea aduce în țară, în mod legal, un automobil înmatriculat în străinătate. Spre exemplu, semnarea unui contract de muncă cu o companie din Bulgaria sau din Republica Moldova, care dispune de un parc auto de serviciu, îi oferă dreptul unui cetățean ucrainean să folosească unitatea de transport „ca automobil de serviciu”. Desigur că o asemenea procedură are loc prin intermediari, unde cumpărătorul final, pe lângă prețul automobilului, trebuie să plătească un onorariu fondatorilor companiei fictive, cheltuielile pentru înregistrarea acesteia constituie aproximativ 200-400 de euro.  

Ulterior, în timpul traversării hotarului ucrainean, persoanei i se oferă un an pentru exercitarea atribuțiilor de serviciu, adică acesta are dreptul să circule pe drumurile ucrainene fără a-și vămui automobilul. Anume această schemă de import al automobilelor înmatriculate peste hotare este foarte populară în prezent. O mulțime de anunțuri din internet propun oferte de cumpărare a unor SUV-uri luxoase (spre exemplu: Volkswagen Touareg) la un preț de 10.000 de dolari americani. Cel mai des, aceste automobile sunt înregistrate în Bulgaria și își așteaptă cumpărătorii în Republica Moldova sau în Ucraina.

Această investigaţie a fost realizată în cadrul proiectului “Iniţiativa anticorupţie Moldova-Ucraina”, implementat de Centrul de Investigaţii Jurnalistice, Institutul de Informaţii în Masă şi Freedom House, cu suportul financiar al Guvernului Canadei.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii