Electorală la prețuri subestimate. Cine sunt candidații care nu au declarat cele mai multe din cheltuieli

Anticoruptie.md
28/10/2016
Sursa foto: captura Privesc.eu

Deși au prezentat rapoarte financiare cu sume impresionante, mai mulți concurenți electorali și-au subestimat cheltuielile suportate în electorală, arată ultimul raport al Promo-LEX. Cele mai mari abateri țin de raportarea cheltuielilor pentru evenimente organizate, inclusiv concerte, dar și a cheltuielilor pentru sedii, telefonie și materiale promoționale. De asemenea, observatorii Promo-Lex alertează că au fost descoperite câteva cazuri de oferire a cadourilor electorale. Organizația care monitorizează desfășurarea campaniei electorale constată că există mai multe carențe și în listele electorale.

Potrivit Promo-Lex, în campania electorală au fost cheltuite peste 33 de milioane de lei, cei mai mulți dintre acești bani au provenit din donații ale persoanelor fizice, peste 1.500 de persoane. În 18 cazuri, în care au fost făcute donații mai mari de 75.000 de lei, Inspectoratul Fiscal ar urma să se sesizeze pentru a verifica sursa acestor sume. Este vorba despre donatori ai candidaților Mihai Ghimpu, Inna Popenco, Silvia Radu, Dumitru Ciubașenco, Iurie Leancă și Maia Sandu.

Aproape toți acești bani (97 %) au fost cheltuiți pentru publicitate, se arată în rapoartele financiare ale concurenților. Chiar și așa, observatorii Promo-Lex consideră că raportarea cheltuielilor s-a făcut cu diminuarea sumelor. Astfel, nu au fost raportate corespunzător de aproape toți candidații cheltuielile pentru oficiile închiriate de staff-urile electorale, dar și cele pentru recompensarea muncii angajaților staff-ului.

În multe cazuri au fost depistate nereguli la declararea cheltuielilor de transport, iar pentru publicitatea promoțională mulți concurenți au indicat sume mai mici decât cele reale. Spre exemplu,  Igor Dodon a declarat cheltuieli de 85.505 lei pentru materialele promoționale, iar estimările Promo-Lex au demonstrat că în realitate au fost cheltuiți cel puțin 427.220 de lei. Dumitru Ciubașenco a declarat cheltuieli de 162.540 de lei pentru aceste servicii, dar a cheltuit cel puțin 514.200 de lei. La fel de necorespunzătoare par a fi și cheltuielile declarate pentru publicitatea stradală. Astfel, în timp ce Igor Dodon declară că a cheltuit 57.000 de lei pentru panourile stradale cu imaginea sa, observatorii Promo-Lex costată că această sumă abia dacă ajungea pentru zece panouri de publicitate și nu peste o sută câte are candidatul în întreaga republică. Organizația a estimat că acest candidat a cheltuit cel puțin 320.000 de lei pentru publicitatea stradală. Niciunul dintre candidați nu a prezentat date reale despre cheltuielile pentru evenimentele organizate, în schimb au fost supraestimate cheltuielile pentru publicitatea în presa scrisă.

Raportul Promo-Lex atrage atenția și asupra faptului că mai mulți candidați au utilizat resurse administrative în campania electorală. Este vorba despre Marian Lupu (13 cazuri), Mihai Ghimpu (șase cazuri), Iurie Leancă și Igor  Dodon (câte un caz). În șapte cazuri, candidații au oferit cadouri electorale sub formă de icoane, televizoare, echipament de sport, focuri de artificii. Darurile au venit din partea lui Igor Dodon, Inna Popenco, Dumitru Ciubașenco și Andrei Năstase.

Au fost descoperite nereguli și în listele electorale. Astfel, în 35 de localități au fost depistate confuzii de adrese în cadrul aceleiași localități, necorespunderi între adresele de pe liste și cele din buletinul de identitate, includerea în liste a persoanelor din alte localități, dar și existența persoanelor decedate în listele cu alegători. Potrivit lui Pavel Postică, director de programe la Promo-Lex, observatorii au constatat că deși până la alegeri au mai rămas doar două zile, mai mult de jumătate din secțiile de votare  nu sunt corespund condițiilor necesare pentru votare. În cele mai multe din cazuri, secțiile de vot nu au creat condiții pentru participarea la votare a persoanelor cu necesități speciale.

Anticoruptie.md
28/10/2016




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii